Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Yuccablomning *LINK*
Som svar till: Svar: Yuccablomning *LINK* *PIC* ()

Hej Johan,

Det er rigtig nok, der er blomster på vej i dine Yuccaplanter. Men netop denne gruppe af Yucca er meget svære a identificere 100%.

Yucca Gloriosa 1? kunne godt være Yucca gloriosa forma robusta eller nobilis, men kunne også godt være en af de mange hybrider som Carl Sprenger lavede i begyndelsen af 1900 tallet.

Yucca ..? er fra den samme gruppe af former, men med meget stivere blade og en meget spids torn.

Begge dine Yucca kunne også godt ligne de to-tre forskellige former som bliver forhandlet distribueret som Yucca Floribunda.

Men navnene er i princip ligegyldige, dine planter ser rigtig sunde og fine ud det er hovedsagen.

Mine Yucca med knopper er ca. på samme stadie som dine, så der bliver sikkert en perfekt mulighed for at lave nogle sjove hårdføre hybrider.

Angående hvilke Yucca jeg dyrker, så er jeg nok lidt (OK - meget) Yuccatosset. Jeg vil tro, at der er udplantet ca. 3-400 Yucca i haven og måske tæt på det dobbelte i potter + de ca. 1000 frøplanter der blev sået i marts måned.

Hvor mange forskellige jeg dyrker ved jeg ikke, men det er MANGE. Desværre er der ikke så mange stammedannende der overlever vores klima.

Siden 1999 er antallet af nye hybrider eksploderet, og en del af disse nye hybrider er fra krydsninger med stammedannende men ikke så regn/fugt tolerante arter der er krydset med mere regn/fugt tolerante arter/sorter. Jeg håber at nogle af disse nye kryds med tiden vil kunne danne stamme, så udvalget bliver større for os her i Skandinavien. Hvis du følger linket herunder vil du kunne se en liste med alle de hybrider der er lavet siden 1999. Du vil se, at også Patrik fra Stockholm er med på listen.

Her under er en vejledning i indsamling og bestøvning af Yucca:

Hvordan håndbestøver du Yuccablomster:

For at kunne få frugter på din Yucca behøver du normalt to forskellige kloner, da næsten alle Yucca er selvsterile (men prøv det alligevel). Det ser ud til, at det bedste tidspunkt for bestøvning er imellem klokken 19 og 22 om aftenen på en varm tør dag, jeg har dog lavet mange betøvninger med succes om morgen og om eftermiddagen, så måske er det kun den varme tørre dag, som er det mest vigtige?

I følge Carl Sprenger (1918) er det muligt at samle pollen fra tidligt blomstrende arter og gemme dette i en luft tæt beholder i nogle måneder, sådan at det bliver muligt at krydse med sent blomstrende arter. Det ser ud til, at det er vigtigt at pollnet bliver samlet på en tør dag, da det elleres let kan blive angrebet af svampe og blive ødelagt. Du kan bruge en tom filmbeholder eller lignende og opbevare polnet køligt, men ikke i et køleskab og slet ikke i fryseren. Du kan også bruge zip-lock plastikposer, det er sådan jeg modtager pollen fra USA og andre steder i verden.

Her er en liste med hvad du skal bruge:

En lille bambuspind, 5 cm lang og tyndere end 1 mm tyk.
En trekantet trætandstikker.
Filmbeholdere med sorte låg (eller alternativt de gennemsigtige, eller zip-lock plastikposer)
Sprit/alkohol til at rense pind og filmbeholder med.
Køkkenrullepapir til alkohol/sprit.
Små planteskilte med et hul.
Snor til at binde planteskiltene fast til blomsten med.
Blyant til at skrive på planteskiltene.
En rolig hånd og lykke til.

Hvordan gør man?

Det sværeste er faktisk at få indsamlet pollinium (pollensæk med pollen) fra støvdragerne, i hver blomst er der 6 støvdragere med to pollensække på hver (nogle planter kan have fire!), det er ikke alle pollensække som bliver "modne" på samme tid, så man skal rundt og kikke mange gange i løbet af dagen for at samle pollen. Når blomsten åbner har støvdragerens støvknop en form som en lille pilespids og når pollenet er klart vliver det nærmest rullet ud og ligger nu løst oven på støvknappen, der ikke længere er pilespidsformet. Jeg samler pollensækkene med en trekantet tandstikker, og samler det ned i et sort låg fra en filmbeholder (det er lettere at se pollensækkene imod sorte end imod klare låg, men jeg har nu flest af de klare låg). Før du begynder at samle pollen er det nødvendigt at rengøre pind og låg med alkohol/sprit, sådan at alt er rent og du ikke kommer til at blande gener fra forskellige pollen! Det er bedst at samle pollen på en tør dag med kun let vind. Det er vigtigt at starte med at samle de pollensække som du skal bruge, da det når det er "modent" sidder meget løst og let falder af når du begynder at røre ved blomsterne. Når du har samlet alt det pollen som du skal bruge, HUSK at skrive på beholderne hvilken art du har i HVER beholder, kan du begynde at bestøve de arter som du syntes/tror vil være interssante at krydse. Du tager først og laver en lille kugle på ca. ½ mm af pollen (det kan allerede gøres når du samler pollnet, så det er klar til brug), pollenkuglen tager du forsigtigt med den tynde bambuspind og putter det forsigtigt ind i hullet i støvfanget af blomsten. herefter binder du en label hvor du har skrevet hvem "moderen" og "faderen" er (ALTID frødonor først og pollendonor sidst), fast til den bestøvede blomst (kan også gøres før bestøvningen). Det ser ud til at blomster som lige har åbnet sig er mere modtagelige for pollen end blomster der har været åbne i et stykke tid. Efter ca. 4-6 dage kan du se om du har haft succes eller ej, hvis du har success, vil frugtknuden langsomt begynde at pege op af og begynde at blive lidt violet i farven. Frugterne vil være modne efter ca. 6 -10 uger, alt efter vejret og arten. God arbejdslyst og bestøvningslyst.

Jeg tror det var alt, hvis der er spørgssmål så skriv endelig til mig, det ville være fint med en kritisk vurdering af ovenstående forklaring, alle forslag vil seriøst blive overvejet og gransket. Jeg har vedhæftet et par billeder der viser hvordan pollenet ligger løst oven på støvknappen og et hvor pollenet er faldet af og ligger uden på frygtknuden-støvfanget.

Hvis du har flere spørgsmål, så bare spørg.

Hvis vi får succes sender jeg dig 20-25 % af frøene, så du også får glæde af dit besvær med at samle pollen. Din plante bliver jo faderen til de nye hybrider.

Om du mailer til mig, så kan vi udveksle adressser.

Hilsen

Benny

Inlägg i den här diskussionstråden: