Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Yuccablomning *LINK* *PIC*
Som svar till: Svar: Yuccablomning *LINK* *PIC* ()

Hej

Benny.
Du kan gärna få pollen av mig om jag klarar av att ta vara på dem. Jag testar också gärna att pollinera med pollen från dina plantor om det funkar tidsmässigt men först av allt så får vi väl se om de skall blomma eller om det är något annat som händer.

Patrik
Jag gör ett försök att publisera några bilder som jag tog i morse. Vilka yuccas har du på friland och har du bilder på dem?

En rättelse av mitt förra inlägg, plantorna tre år och inte fyra.

Jag har bara sett "blomknoppen" på filamentosa tidigare och de såg nog lite annorlunda ut än de jag har på de här plantorna så jag är därför inte säker på att det verkligen är blomknoppar. Förhoppningsvis finns det någon klok människa här på forumet som vet bättre.

"Blomknoppen" på den som jag kallar gloriosa (rätta mig om jag har fel!) är en kompakt klump som framträdde efter att väldigt många nya blad plötsligt öppnades upp, nästan över en natt.

Den andra yuccan, som jag trodde kanske var en floribunda, förändrades också oerhört fort. En dag när jag tittade till den så hade den fått en "klump" vid tillväxtpunkten, kanske en blomma på väg eller helt enkelt någon missbildning.

Situationen är unik eftersom vi inte haft en liknande vinter sedan långt innan jag fick för mig att plantera lite mer exotiska växter. Jag har alltså inget att jämföra med, en del växter har klarat sig bättre än vanligt och andra sämre.
Jag vinterskyddar inte växterna.
De flesta av mina yuccas fick bladskador, de yttersta bladen blev helt vita i färgen på ovansidan medan undersidan såg helt frisk ut. Färgen har sedan dess övergått i en gulare nyans och jag antar att de vissnar. Alla yuccas har dock överlevt och kommer fint. Mina variegerade gloriosor tog dock mycket stryk, nästan alla blad är döda men i mitten finns friska blad och de växer. Antagligen flyttar jag dem till en mer regn- och vindskyddad plats i år.

Berätta gärna vilka arter ni tror att det är. Ni andra som har yucca på friland, ser de ut att blomma i år? Hoppas nu att jag lyckas förmedla bilderna!

Yucca i Helsingborg 11 juni 2010

http://picasaweb.google.se/100411057259292890462/YuccaIHelsingborg11Juni2010?feat=directlink

/Johan

Inlägg i den här diskussionstråden: