Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Vinterskador
Som svar till: Svar: Vinterskador *LINK* ()

Tack för det Zidane! Jag har länge undrat var längs västkusten som järneken gömmer sig.

Roligt att se bilder på palmerna Leif. Jag har inte varit med om någon vinter varmare än -16,7 här i Häggum (sedan 2001), men eftersom jag inte har några planer på att flytta får jag istället sträva efter att bli en kunnigare odlare. Lära mig att förstå var gränsen går för de olika växterna.

Palmer är inte alls härdiga här, och det är stor skillnad mellan zon 1 och här, men det går ändå med ganska enkelt skydd att övervintra palmer. Iallafall om de är små som mina är.

Dystert är det förstås att aldrig kunna släppa sina plantor vind för våg över vintern, men klimatet blir inte mildare bara för att man odlar känsliga växter. Sedan kan jag hålla med om att Pseudocamellia är en skönhet av guds nåde. Synd att trädet inte växer fort. Roligast tycker jag är att hitta de där guldkornen som har allt, skönhet, lättodlade, exotisk karisma och härdighet. Kejsarträd, aukuba och rispappersbuske har det. Något jag borde göra mycket mer i min trädgård är att jobba med infrastrukturen: Vindskydd och odlingsbäddar. Istället blir det en massa duttande med nykläckta fröplantor som har en sämre överlevnadschans än en kamikazepilot. Men hade man varit förståndig hade man väl mest odlat rovor?

Inlägg i den här diskussionstråden: