Exotiska växter i Skandinavien

Vinterskador *LINK* *PIC*

Vintern var lång och kall men vinterns lägsta temperatur var "bara" -15,3°C. Det hade mycket väl kunnat bli betydligt kallare och då hade skadorna varit ännu värre.

Mina största palmer fick en del stryk i vintras men de nyaste bladen är intakta. De lär se hyggliga ut igen senare i sommar.

Min Eucalyptus perriniana (Spinning Gum) ser ganska vissen ut.

Märkligt nog är det fortfarande lite liv i några blad:

Stammen har en barkspricka men barken är troligen inte död runt hela stammen. Kommer trädet att överleva utan att vissna ner? Det skulle nog löna sig att skydda stambasen bättre under vintern.

En liten Eucalyptus niphophila (Snow Gum) fick mycket bladskador men har inte frusit ner. Den har redan svällande knoppar. Den är uppodlad med frön från extra härdiga varianter av Snow Gum från Milligan Seeds. Tyvärr har jag slarvat med märkningen så jag vet inte exakt vilken variant det är.

Min bananplanta är en sorglig syn i år. Även stammar som till en början såg ut att ha klarat sig och t.o.m. växte lite har senare drabbats av röta. Någon stam överlever kanske men i övrigt får den börja om från marken i år.

De flesta av mina stenekar (Quercus ilex) är mer eller mindre bruna. De brukar annars förbli gröna hela året. Det här är första gången som i stort sett alla bladen är bruna.

Min största stenek börjar nu tappa de bruna bladen. Jag ser det som ett sundhetstecken. Jag är mer oroad för de grenar som vägrar släppa de vissna bladen. Det är inte omöjligt att en del grenar kommer att vissna tillbaka.

Jag hade dumt nog låtit en bit av en plastspiral sitta kvar runt stammen på en av mina stenekar. Det har nu lett till en barkspricka. Jag hoppas att det inte är alltför omfattande och att eken kommer att återhämta sig. Det var denna stenek som producerade mest ekollon i höstas. De övriga stenekarna har inga barksprickor.

Även min Turners ek (Quercus × turneri) fick en barkspricka i vintras. Den brukade drabbas av barkskador när den var mindre men det har inte inträffat på ett antal år nu och de gamla skadorna hade läkt. Den har fällt i stort sett alla blad:

Min Magnolia grandiflora 'Edith Bogue' har omfattande bladskador men inga barksprickor. Den har redan svällande knoppar.


Inlägg i den här diskussionstråden: