Exotiska växter i Skandinavien

Palmskydd *PIC*
Som svar till: Svar: Vinterskador ()

Jag skyddade palmerna och bananplantan på samma sätt som jag brukar:

För en gångs skull mätte jag i vintras temperaturen både inne i och utanför skyddet hos den största palmen. Det visade sig att det i stort sett inte var någon temperaturskillnad alls för det mesta, inte ens när det var som kallast. De enda tillfällen då det var någon skillnad var när solen låg på. Då kunde temperaturen kortvarigt nå över fryspunkten inne i skyddet även när det var som kallast.

Jag tror nog att palmerna är i bättre skick idag än de skulle ha varit ifall de hade varit oskyddade i vintras. Risken finns naturligtvis att skydden förvärrar frostskadorna genom att de håller inne fukt från palmen. Jag tror dock att skydden har gjort mer nytta än skada den senaste vintern. Däremot har skydden uppenbarligen inte hållit uppe temperaturen runt palmen. Jag tror att den främsta vinsten med skydden är att de skyddar mot sol, vind och nederbörd under vintern.

Den största palmen börjar bli alltför stor för att skydda med vinterväv så som jag har gjort hittills. Jag ska nog testa ett annorlunda skydd nästa vinter. Jag ska koncentrera mig på att skydda palmen mot sol, vind och nederbörd och inte försöka isolera mot kylan eftersom det ändå inte tycks fungera.

Inlägg i den här diskussionstråden: