Hej Teddy
Nej har ikke læst den, men ikke forkert mht silkeborg. men vi har zoner her meget tæt på som er zone 6. Faktisk er der stedder i Silkeborg jeg vil kalde zone 6b og zoner 10 min herfra som er zone 6a. Jeg selv ligger nok i zone 7b.
Er ikke og har aldrig været i tvivl om at vest landet i norge ihvertfald er zone 8b.( Har til tider ikke helt forstået at du tror jeg tror vestlandet er koldere?)Det har jeg studeret klima i for mange år til ikke at vide. Men som før skrevet tror jeg vi alle snyder os selv ved ikke at trække en zone fra , da vinteren kan vise meget koldere tænder med mellemrum.
Men igen så har spiller sommervarmen også lidt ind. Der findes jo faktisk palmer der kan tåle -25 men som kræver sommervarme for at overleve vinteren.
Rhapidophyllum hystrix er jeg sikker på du modsat mig ikke vil få særlig glæde af.Rhapidophyllum tror jeg jeg vil prøve i mit varme sommer klima. Trachycarpus der har fået længere og varmere sommer kan også klare lavere zone. Mener stadig cordelyne ikke er noget for dig ( men vil glæde mig hvis du overbeviste mig om noget andet).
John