solfjäderspalmer med hårda/ludna/silvriga blad (exempel dvärgpalm, väderkvarnspalm, bismarckia) tål oftast vårsolen utan problem men för att vara säker kan man ju täcka dom med juteväv eller nåt och ställa dom i skuggan någon vecka. sedan placera dom soligare.
solfjädersplamer med mjuka blad eller utan ludd/silver (exempel Livistona, licuala grandis, Washingtonia) bör man skydda första tiden eller placera dom i skugga i ca 3-4v och därefter placera dom i mer soligt läge för de som vill vara där och placera de som vill vara i halvskugga.
fjäderpalmer med silvriga/väldigt hårda blad tål oftast solen, där gäller samma som ovan.
fjäderpalmer med gröna blad eller tunna fjäderblad är mycket känsliga för solen. dessa bör avhärdas med några lager med väv i 4-5veckor i skugga och sedan saktas vänjas till sin slutliga plats. ta också av väven sakta.
en del blir dock tåligare med åldern som Phoenix canariensis och Jubaea chilensis. andra palmer som kentia, Phoenix Roebelenii, guldpalm är väldigt känsliga för solen ute i början och blir väldigt brända av att bara stå i någon timme i halvskugga dessa bör ges mer skydd. andra växter som Chamaedorea elegans, Rhapis excelsa bör också skyddas mycket och trivs i skugga-halvskugga om man nu vill ta ut dom.
detta är vad jag erfarat med solen och avhärdning. men för andra kanske det har gått bättre eller sämre. men jag har bränt många palmer i mitt liv så man måste vara försiktigt i vårsolen. speciellt chamaedore, Phoenix Roebelenii, kentia har jag förlorat många närt jag avhärdat dom för dåligt mot vårsolen. blåst och kallanätter (utan frost) tål dom bättre men solen är verkligen nåt man bör tänka på. sedan kommer alla mina palmer ut efter att frostrisken är förbi ute och när dagstempen är något hyfsat varm såväl härdiga som mindre härdiga de tål frost mycket sämre på våren och en kall natt efter att dom börjat att växa kan döda dom. och ev tropiska palmer jag vill sätta ut kommer inte ut förens sommaren verkligen har kommit.
en del bör man fundera på om det är värt att ta ut dom, många tropiska palmer är hellre inne eller ställs i växthus.
ska du plantera ut dom i marken över sommaren gör du det med krukan om. sedan till hösten tar du upp dom och övervintrar dom med samma kruka. om plantering gör till våren eller under sommaren. på hösten-vintern ska man inte störa rötterna.