Exotiska växter i Skandinavien

palmexperiment

Mina experiment som jag gjort på småpalmer har gått ut på följande. De har planterats i svarta flytpontoner till badbryggor och grillats mot mörk södervägg. På hösten har de avmognats med höstgödning.Innan frost har de tagits in i provisoriskt kallförråd med element där elementet sakta under vintern skruvats ner och sänkt temperaturen för att till sist vara den samma som utetemperatur. Detta har visat att T Fortunei inte ens får bladskador vid -15 grader. Nu är detta omöjligt att uppnå i naturen men det kanske kan hjälpa att få en planta att tåla mycket kyla om man gör det några år innan man frilandsplanterar dem. Jag har en T Fortunei och en T takil som sitter oskyddade i backen för första året som jag räknat som döda då de inte växt under året,men när jag kände på dem i går sitter spjutet fast hårt och är grönt,även om de andra bladen lossnat.Kan vara så att de bara byggt rötter. Om de nu lever har de klarat ner mot -30 och 7 dagar med mer än -20.Nästan helt täckta av snö visserligen men riktigt intressant om de överlever. Då är nog mitt experimenterande inte bara en dum ide´.

Inlägg i den här diskussionstråden: