Hej
Det ene år er det ene sted mildest og det næste år er det et andet sted. F.eks. bilder jeg mig ind at Fanø/Mandø/Rømø er det mildeste område i DK når vinteren byder på vestenvind hvor i mod det er østkysten af Bornholm, Als, div. småøer m.fl. når kulden bider og vinden hyler fra øst. MEN, når isvinteren kommer og havet fryser til om f.eks. Fejø, som Michael nævner, så er der ingen kære mor, så bliver det altså koldt. Men heldigvis sker det meget sjældent.
Jeg kikker regelmæssigt på DMI´s iskort (se linket). Bemærk her at Fanø er ved at få fastlandsklima når det blæser fra øst!
Men,LÆ betyder utroligt meget, og et godt SNEDÆKKE for de små planter OG EN TØR og LET jord, og en VARM og TØR sensommer osv. osv. osv.
Det er dybt fascinerende at gå havetur i denne tid. Nogle planter er døde og andre har tilsyneladende ingen skader. Jeg håber at vi til foråret kan lave en tråd hvor vi gør op hvilke planter der har klaret sig godt og hvilke der ikke har. Hvor slem denne vinter end er, så giver den os en masse værdifulde oplysninger om de enkelte planters muligheder for at trives og overleve under en hård vinter.