Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Hvordan stratifisere og plante Eucalyptusfrø?

Hej Teddy

Jeg tror også jeg kan supplere lidt. Der burde have fulgt en såanvisning med Heinrichs frø. Her er hvad jeg husker fra sidste år - måske ikke helt rigtig men så kan Frank sikkert rette mig..
Ca. ½-1 teskefuld vermiculit til hver pose frø. Vermiculitten skal fugtes ganske let og blandes med frøene i frøposen hvor efter den lukkes lufttæt og lægges i køleskabet i det antal anbefalede uger.
Du sår vermiculit-frøblandingen tyndt ud på overfladen af fugtig spaghnum. Derefter dækkede jeg frøbakkerne over med tynd plast og stillede dem lyst uden direkte sol. Når frøene spirede åbnede jeg for plasten. Succes!

Frøene kan for nogle arter bevare spiringsevnen i rigtig mange år. Karen Apollo på Overgård Gods såede frø jeg vil tro var omkring 20 år gamle - de spirede ok. Men, så tror jeg også hun opbevarede dem tørt indtil da.
Så du kan fint gemme lidt til næste år som sikkerhedskopier. Sår du alle nu, risikerer du det jeg var ude for sidste år: At hver art spirede med indtil over 100 planter som jeg ikke nænnede at kassere - så nu har jeg haft et pokkers arbejde med at plante om i potter, tage til plantebytningsdage, fylde drivhus og have og grave 150 potter ned i køkkenhaven til overvintring!

Inlägg i den här diskussionstråden: