Exotiska växter i Skandinavien

Hvordan stratifisere og plante Eucalyptusfrø?

Hej alle

Heinrich Hess som Frank minnet her på forum siste år sendte meg i november 2008 noen Eucalyptus frø som jeg skulle prøve å dyrke frem. Jeg har ikke noen interesse i at have træet i min egen have men synes træet er smukt nok til at plante på offfentlige arealer her på Vassøy og andre øer i området. Eucalyptus ville give øerne her i Stavanger regionen et mere eksotisk præg :)

Jeg have helt glemt frøene ind til jeg kom i tanke om dem igen her for nylig.
Følgende eucalyptus arter sendte Hess mig frø fra:

Eucalyptus perriniana
Eucalyptus gunnii
Eucalyptus dalrympleana
Eucalyptus camaldulensis
Eucalyptus parvula
Eucalyptus neglecta
Eucalyptus crenulata
Eucalyptus archeri
Eucalyptus glaucescens

Nu til de spørgsmål jeg trænger hjælp til at få besvaret.

Beholder Eucalyptus spiringsevnen i op til 2 år? Disse frø er jo fra 2008.

Er der nogen af disse arter som ikke trænger stratifisering før de plantes?

Hvor længe skal de frøene ellers stratifiseres og er jeg allerede for sent på den i forhold til at de små træer skal kunne nå og udvikle seg sådan at de kan plantes ud på friland allerede i år?

Frøene jeg har i små plast poser er vanvittig små og ligger sammen med en masse små rød/sorte partikler som sikkert også er fra Eucalyptusen. Når frøene skal stratifiseres trænger jeg da meget vermiculit? Jeg spørger fordi jeg er bange for det bliver svært at finde alle disse små satans frø igen når de er stratifiseret.

Skal vermiculiten gøres våd inden frøene tilsettes eller stratifiseres frøene i tørt vermiculit?

Kan jeg stratifisere frøene i de små poser som frøene ligger i eller er det bedre at bruge små beholdere som eksempelvis beholdere til de gammeldags film som vi købte før verden kendte til digitale fotokameraer?

Håber på et ret så detaljeret svar da jeg ikke har prøvet dette før. Jeg synes at Franks og Martins hjemmesider er glimrende men de besvare ikke mine spørgsmål på god nok måde når det gælder stratifiseringsdelen. Disse to hjemmesider kan efter min mening blive geniale hvis de med billeder viser step by step når det gælder denne del af Eucalyptus dyrkningen :)

Mvh.
Teddy

Inlägg i den här diskussionstråden: