Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Ægte kastanje (Castanea sativa)

Hei Martin
Tak for dit fyldige svar. Jeg må væpne meg med tålmodighed kan jeg se hvilket jeg godt var lidt klar over. Jeg er lidt i kontakt med vendelboen Lars Verstegaard som har sin egen planteskole i Kerteminde på Fyn da jeg har købt mine fersken og abrikos træer hos ham. Lars går videnskabeligt frem og gør en masse forsøg med diverse "eksotiske" og almindelige frugttræer. Kender du ham?

På hans hjemmeside står der følgende om ægte kastanje:
Spisekastanje, Castanea sativa

Spisekastanjer er lidt svære. De er i Danmark kommet et godt stykke længere mod nord end det de er tilpasset til. Samtidig gør den sene blomstring i juni/juli at der kun er ganske kort tid at modne kastanierne i inden efteråret sætter ind. Alligevel er det i gode sommre muligt at producere kastanier af kommerciel spisekvalitet i Danmark, men det kræver gode sorter og gode bestøvertræer. Desværre har det vist sig, at de to mindst varmekrævende sorter 'Marigoule' og 'Rousse de Nay', der begge kan producere kastanier af fin kvalitet, ikke er særligt gode til at bestøve hinanden. Der kræves derfor et tredie træ for et godt resultat, og det er jo ikke hensigstmæssigt, hvis træerne skal dyrkes i mindre haver. Vi arbejder nu på at finde 1-2 nye sorter, der lige så lidt varmekrævende og samtidigt gode bestøvere. 'Belle Epine' er et godt bud på en sådan sort, men vi mangler stadig erfaring med den. Eksisterende danske træer af frøudsæd er i regelen gode bestøvere, men giver jo ofte kastanjer af middelmådig kvalitet.

Jeg må nok prøve at skaffe mig en anden bestøver sort til de træer jeg har fra Kreta. Jeg skal ikke have træerne i min egen have da jeg har en forholdsvis lille have. Jeg bor som du ved på en ø som hedder Vassøy hvor der er meget vild natur så dette landskap skal jeg ændre lidt på så der bliver mindre fyr, bøg og ege træer og flere eksotiske træer som eucalyptus og nu også ægte kastanje. I tillæg er der mindst 50 ubeboede små øer inden for kort afstand fra Vassøy som jeg kan nå med min båd og her er det også min plan at begynde at plante eucalyptus da dette træ trives inde i "kolde" Stavanger i botanisk have på en forblæst bakketop.

mvh.
Teddy

Inlägg i den här diskussionstråden: