Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Ægte kastanje (Castanea sativa)

Hej

Jeg plantede en 2-årigt castanea sativa ud ca. 1980. Den blomstrede omkring 15 år senere for først gang og da jeg 20 år senere så til det igen opdagede jeg adskillige selvsåede små træer under det. Jeg har dog også oplevet et træ der vel var 25 år, som blomstrede rigt, men ikke satte modne frø. Jo længere og varmere somrene er jo flere fyldte kastanjer sætter de og jo større bliver kastanjerne. Jeg har årligt i mange år samlet ægte kastanjer fra træer i Danmark til spisebrug. De bliver normalt som store hasselnødder og de spirer meget nemt. De bliver gamle, store (op til 30 meter i Danmark) og meget flotte. Specielt er de et prægtigt syn i blomstringstiden med deres flødefarvede blomsterstande. Men, man skal have en ret stor have for bare at have plads til et enkelt træ. De er i øvrigt beslægtede med egetræer.
Ægte kastanje har været plantet i de danske statsskove siden slutningen af 1700-tallet. I en skov nær Aabenraa her i Sønderjylland - Hjelm Skov - er der massevis af frøplanter op til 10 meter høje i en omkreds af ca. 100 meter fra ca. 10 gamle træer. Min kone og jeg plukkede i øvrigt flere kg. herlige modne kastanjer i år under de nævnte 10 træer. I Danmark passer modningstiden normalt altid med efterårsferien. Jeg har aldrig set frostskader på dem selv om de fleste træer i følge faglitteraturen fik frostskader på det nederste af stammerne i Danmark i de kolde vintre i 1940´ne.

Inlägg i den här diskussionstråden: