Exotiska växter i Skandinavien

@ Teddy og Frank *LINK*

Hej Frank.
Det gode ved cordeline er at de kan klare - 10 grader og nemt kan graves op til vinteren og fortsætte med hurgtig vækst igen når man planter dem ud til foråret. Det Dårlige ved cordeline er at minus grader skal være kortvarig.
Vil desvære tro at jeres cordeline alle er døde i toppen til Foråret ( Håber jeg tager fejl ). Ved cordeline er min erfaring at det først når frosten forsvinder og foråret kommer ( Typisk marts-april ) man kan se bladene i livsskudet er råden og dødt, og senere stammen der bliver blød som smør. I England fryser det også tit, men til forskel fra danmark er det oftes tø om dagen. Det at der er tø om dagen redder dem ( men nok ikke i år alle stedder, da der er stedder med dagsfrost på måske 10 døgn ). Så desvære troer jeg jeres cordeline er døde, men lad se til ca marts.
I England har de længere mellem kolde vinterer og har nok nogle cordeline der er mere hårdfører pga af alder og større rodnet, vil jeg gætte på. Vinter som denne her hver 30 år som du skriver Teddy det ved vi jo intet om desværre eller heldigvis. I 40èrne havde vi 4 isvinterer i 50`erne 1 isvinter i 60`erne havde vi en isvinter i 70`serne 1 isvinter i 80`erne havde vi 2 isvinterer og nu måske en igen nu. Forskellen på den her er bare at minus graderne ikke har været ret langt nede, ( ihvertfald ikke for mit vedkommende ). Men til sammenligning har der frost i mange døgn. Så det der med at have noget der gror op for hele tiden at skal starte forfra, eller pakke ind det gider jeg ikke bruge så meget tid på. Vil hellere bruge tid på de arter som jeg ved der er 80 % sikkerhed ved. Har en lille cordeline stående i haven som jeg vil være meget overrasket over hvis er i live i toppen til foråret. Har mistet cordeline under meget mildere forhold. Klimaet kan vi ikke manipulere med, det vinder altid. og vil sige efter ca 10 års experimenter med cordeline ikke tror den er god nord for alperne. Hvis jeg igen får store cordyline bliver det lavet sådan de kan graves op om vinteren og ligges nede på værkstedet.

Et lille link til noget tideligere skrevet. http://snowpalm.dyndns.org/forum/exotics.pl/noframes/read/4532

Cordyline australis atropurpurea/Cordyline australis.
Cordyline australis atropurpurea.
En meget dekorativ udgave af Cordyline australis med smukke vinrøde blade.
Cordyline australis.
En hurtigvoksende palmelignende plante, der hurtigt vil vokse sig stor under
vore himmelstrøg. Planten tåler let frost men skal dog flyttes inden døre
om vinteren. Gælder for dem begge.
Kan sås indendørs hele året. Såbakke som placeres i en lys vindueskarm ved
temperature omkrig 22-25 grader.
Spiringen fremskydes hvis frøene lægges i blød i lunken vand i et døgn. Før
de sås

Inlägg i den här diskussionstråden: