Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Två saker jag funderar på ang T.Fortunei.

Ok , Robert du har ju betydligt mer erfarenhet vad gäller palmer ( du odlar ju också här på Hisingen , det är ju mycket bra vad gäller referens och jag skall försöka dra lite lärdom från vad du skriver.

Vad gäller lägsta temperatur så ugick jag ifrån att den inte sjunker ner till -22 som är väldigt låg temp vad gäller Göteborg ( lägsta officiella notering liger på -27 tror jag ) , när jag beslutade mig för att satsa på Trachy så var det med vintertemp på -15 som kallast , under tiden jag sysslat med trädgård så har den inte fallit lägre än så.
Jag vet ju inte var på Hisningen du trädgårderar men temperaturen i Hisings Backa kan ju en kall vinternatt vara betydligt mildare än låt oss säga i de mer öppna landskapen ner mot Kungälv/Säve , det kan säkerligen skilja en 7-8 grader.

Ok , jag har verkligen läst och begrundat rekommendationer men eftersom jag fick plantan lite billigare ( om det nu är en resonabel anledning ) så chansar jag på att den överlever , den hade ett bra rotsystem såvitt jag kunde se vid planteringen och jag hoppas att det kommer att gå vägen.

Tack för anmaningarna.

Inlägg i den här diskussionstråden: