Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Två saker jag funderar på ang T.Fortunei. *LINK*

Hej Zidane

Mina fullvuxna och etablerade exemplar täcker jag under -15C. Jag lägger också ett par frigolitskivor på marken, som skyddar mot tjälen och hjälper palmen att snabbt komma igång på våren och förse bladen med vätska innan mars-solen bränner sönder bladen. Mkt utav mina bladskador är mer relateade till soliga dagar och kalla nätter i mars än själva vintermånaderna och mintemperaturerna.

Mindre exemplar och oetablerade palmer (palmer som har bara har varit på friland under 3 vintrar) virar jag redan vid -8C, för dessa exemplar kan ta rejält med skada och även dö, redan vid -12C.

Jag börjar tro att vindfaktorn är en faktor för bladskador. Har noterat att mina stora och etablerade exemplar som stått helt oskyddade de senaste 2 vintrarna uppvisar bladskador där vinden har legat på. Jag ser inga bladskador i de vindskyddade lägena. Båda vintrarnas mintemperaturer var -15C. Jag kommer definitivt att skydda även dessa exemplar om temperaturen går ner mot -17C, för då uppstår skador på mina exemplar. Vid -19C växer bladskadorna från bladspetsen och innåt bladet för varje timma. Efter en vinter med -22C oskyddat överlevde bara spjutet och ett halvt blad. Året därpå växte 12 nya blad ut och det tog ett par år innan palmen såg normal ut. Länken nedan visar hur det såg ut efter -22C. Den mindre palme till höger var virad med vanlig fibervät, 3 varv.

Förra året täcktes ett 3 palmer för mycket. Jag var tyvärr inte själv hemma, utan fick hjälp från familjen. Resultatet av för mkt täckning (fiberväv av typen vid markväv) var att bladen var våta och mögel bildades. Två palmer dog, den tredje klarades sig eftersom den förmodligen var bättre etablerad och i bättre skick än de två som dog, som bara varit planterade 1 och 2 år.

Exemplar med fullt utvecklade rotknölar klarar sig naturligtvis bättre genom vintrarna, och första års exemplar har ännu inte rotat sig så bra, så det betalar sig väl att köpa krukodlade, men ofta dubbelt så dyra, exemplar än uppgrävda omplanterad i kruka alternativt satta i nät. Dessa exemplar kan se lika fina ut bladmässigt och funka precis lika bra i mildare klimat, men här på den definitiva odlingsgränsen för frilandstrachysar hjälper det mig att köpa exemplar med de bästa förutsättningarna.

Inlägg i den här diskussionstråden: