Exotiska växter i Skandinavien

Åter till mordplatsen *LINK* *PIC*

Jag fick idag tillfälle att besöka Dealey Plaza i centrala Dallas för att titta närmare på platsen för mordet på president John F. Kennedy. Jag har visserligen varit i närheten vid ett tidigare besök i Dallas (se Ekar i Dallas) men jag hann inte studera platsen mer ingående den gången.

Här är en bild av skolbokslagret där Lee Harvey Oswald gömde sig tagen nerifrån gatan på platsen där Kennedy träffades av det första skottet.

Här är en bild från platsen där Kennedy träffades av det andra skottet.

Här är en bild på vägen där Kennedy blev skjuten tagen uppifrån samma stenpiedestal ovanför "The Grassy Knoll" som Abraham Zapruder stod på när han tog sin berömda filmsekvens av bilkortegen. Krysset i gatan markerar var Kennedy träffades av det andra skottet.

Här är en bild tagen från fönstret en våning ovanför fönstret i skolbokslagret varifrån Oswald avfyrade sina skott. Det var fotoförbud på The Sixth Floor Museum som är inhyst i lokalerna där Oswald befann sig. Det var egentligen fotoförbud även på våningen ovanför men det var ingen som kontrollerade där. Tyvärr blev bilden dessutom lite suddig då det var ganska mörkt eftersom det just hade dragit förbi ett åskväder. Bilden ger ändå en viss uppfattning om vilken vy Oswald kan ha haft från sitt fönster.

Det intressanta med Dealey Plaza är att det växer ett antal exemplar av Quercus fusiformis där (precis som på många andra håll i Dallas). Somliga hävdar att Oswald inte kan ha haft fri sikt mot bilkortegen i början av gatan på grund av träden och att han därför inte kunde ha avfyrat de första skotten. Ser man på fotografier från 1963 så ser man dock att träden var små på den tiden och knappast kan ha skymt sikten.

Quercus fusiformis ("Texas Live Oak" eller "Escarpment Live Oak") är en trevlig städsegrön ek som anses vara förhållandevis härdig i östra USA. Den är åtminstone ett bättre alternativ än Q. virginiana i kallare trakter. Tyvärr tycks den kräva hög sommarvärme för att uppnå full härdighet och klarar sig därför inte så bra i Skandinavien. Jag har själv testat några exemplar på friland utan framgång. Jag har fortfarande kvar några exemplar i kruka.

Här är ett av mina egna ynkliga exemplar av Quercus fusiformis:

Och Kennedy? Tja, vi vet ju hur det gick för honom. Jag besökte för övrigt hans grav på Arlingtonkyrkogården utanför Washington i förra veckan.

Inlägg i den här diskussionstråden: