Exotiska växter i Skandinavien

Åter till mordplatsen, del 2: "The Grassy Knoll" *PIC*
Som svar till: Åter till mordplatsen *LINK* *PIC* ()

Det är inlägget ligger egentligen helt utanför ämnet.

Jag såg nyligen en repris av Oliver Stones film JFK. I filmen påstås bland annat att ytterligare en skytt skulle ha befunnit sig bakom spjälstaketet uppe på "The Grassy Knoll". Eftersom jag befann mig i Dallas förra veckan så beslöt jag mig för att åter bege mig till Dealey Plaza i centrala Dallas och undersöka om påståendena möjligen kunde stämma.

Här är "The Grassy Knoll". Piedestalen som Abraham Zapruder stod på när han tog sin berömda filmsekvens syns till höger i mitten.

Längre bak finns det berömda spjälstaketet. Bakom ligger en parkeringsplats och längre bort en järnväg.

Här är en bild tagen från ungefär den plats som den andre skytten skulle ha befunnit sig på enligt filmen JFK. Här skulle en eventuell skytt kunna vara relativt väl dold. Buskarna och träden skymmer en del men var förmodligen inte lika stora 1963. Ett problem är dock att målet kommer att röra sig i sidled härifrån sett, vilket kräver en god skytt.

Om en eventuell skytt istället stod längre bak på sidan av kullen så skulle han haft bättre sikt men samtidigt synts bättre själv:

Min slutsats är att fönstret i skolbokslagret som Lee Harvey Oswald påstås ha skjutit ifrån egentligen är en ganska idealisk plats att skjuta ifrån. Han skulle ha haft god sikt att avfyra både det första och andra skottet som träffade Kennedy. Sedan finns det andra omständigheter som tyder på att han kanske inte var ensam. En tredjedel av vittnena som hörde skotten påstod att de kom från "The Grassy Knoll" medan hälften ansåg att de kom från skolbokslagret. Det ena behöver naturligtvis inte utesluta det andra. Dessutom anses det ha varit svårt för Oswald att avfyra de tre officiellt erkända skotten så snabbt som det skedde.

En annan omständighet är att det på Zapruderfilmen faktiskt ser ut som som Kennedy träffas framifrån av det dödande skottet, vilket antyder en skytt på "The Grassy Knoll". I filmen JFK påstås att utgångshålet var bak på Kennedys skalle. Verkliga fotografier av Kennedy visar ett stort hål på högra sidan av hjässan, vilket lika gärna skulle kunna ha orsakats av ett skott bakifrån från skolbokslagret. Det är svårt att dra någon bestämd slutsats men Oswald skulle trots allt ha kunnat gjort det ensam.

Oavsett om Oswald var skyldig eller ej så blev han själv ihjälskjuten ett par dagar senare av Jack Ruby. Det skedde i ett källargarage under "The Dallas Municipal Building":

Eftersom jag redan tidigare har besökt Kennedys grav på Arlingtonkyrkogården utanför Washington så tänkte jag att det kunde vara intressant att även hitta Oswalds grav. Att han ligger begravd på Shannon Rose Hill Memorial Park Cemetery utanför Fort Worth är allmänt känt. Däremot är den exakta platsen för hans grav hemlig på grund av vandalism. Frågar man personalen på begravningsplatsen efter hans grav så kommer de inte att svara. Jag hade dock hittat fotografier därifrån på nätet så jag visste ganska väl var jag skulle leta.

Lee Harvey Oswald ligger begravd under en enkel sten med enbart namnet Oswald. Oswalds mor ligger också begravd här. Graven visas även i filmen JFK.

Jag hade hoppats att jag skulle hitta lite intressanta växter på begravningsplatsen. Tyvärr var det ganska öppet och tråkigt där. Lustigt nog fanns det bilvägar inne på begravningsplatsen. Jag tänkte först ställa bilen på en parkeringsplats och sedan gå till graven. Jag insåg snabbt att jag skulle väcka mindre uppmärksamhet om jag istället körde fram till i närheten av graven. I Texas går man så lite som möjligt, i synnerhet om temperaturen är nära 100°F.

Intill Oswalds gravsten finns det en snarlik gravsten med namnet "Nick Beef". Den graven är dock tom. Det lär vara en komiker som köpte graven intill och placerade gravstenen där. Eftersom personalen på begravningsplatsen inte vill berätta var Oswald ligger begraven så skulle man istället fråga var "Nick Beef" ligger. Det fungerade ett tag men personalen har nu genomskådat det.

Inlägg i den här diskussionstråden: