Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Dicksonia antarctica
Som svar till: Svar: Dicksonia antarctica ()

Jag håller på en del med trädormbunkar och jag har 10-tal på friland de största med stam på 180cm (DA), 160cm (DA), 120cm (DA), 60cm (DA), 40cm (CA), 2 st. 50cm (DF) och utan stam D. sellowiana, Cyathea dealbata, Todea barbara, Blechnum nudum och lite andra kompisar så som Älghornsbräken, Platycerium bifurcatum som växer på en av stammarna. Samtliga dessa fungerar, förutsatt att man huserar dem i någon form av tillfälligt hus, jag har ett frigolit hus på ca 10kvm med en höjd på ca 3m för detta, uppvärmningen är en 20m ljusslang. Jag öppnar också huset om temperaturen ligger över +1 grad C.
Min erfarenhet är att om man binder dem till krukor (oavsett storlek) krymper bladen till pygméer. Främsta orsaken till bladkrympning är för torra stammar. Jag mistar mina med ett automatiskt system som går igång flera ggr om dagen under sommaren. Det går att få till detta system diskret i ett TF-kvarter.
Jag vinter vattnar också mina, dock aldrig i ”tratten”.
Rot krympning genom tjäle måste undvikas, vilket är enkelt med löv eller frigolit en bra bit utanför plantan.
Hör av er om någon vill se bilder på huset?

Inlägg i den här diskussionstråden: