Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Dicksonia antarctica
Som svar till: Svar: Dicksonia antarctica ()

Hej Magnus,

Helt riktigt som Ludvig skrev, jag har en DA utplanterad på friland som har sett 5 vintrar.

Det finns olika uppgifter på hur härdig DA är, ibland nämns från -10C ner till -18C. Det sägs också att DA blir härdigare med storleken, och jag har sett uppgifter på där de har klassats i härdighet för, utan stam, med 1 fot, 2 fot och 3 foot stam, där DA när sin största härdighet för exemplar större än 3 foot.
Mitt exemplar är större än 3 foot, och har klarat vintrar ner till -18C. Den har gjort det efter att jag har klippt bort döda blad (-6 till -8C) och virat 3 varv med fiberväv. Jag har använt den grövre vita markväven som användes för stenlagda gångar etc. Detta skyddar mot vatten och frysskador i toppen av stammen och det hävdas vara viktigt för överlevnad.
Andra år har jag virat DA:n på samma vis och satt upp frigolitskivor runt stammen, på samma vis som Leif gör med sina bananer, fyllt med löv och lagt ett frigolitlock på toppen. Med detta skydd har DA klarat ner till -23C utan problem. Jag vet dock inte om DA hade klarat sig lika bra med bara 3 varv markväv eller inte.

DA lever fortfarande, dock med ständigt kortare ormbunksblad varje år. De växer ut ungefär samtidigt med våra vanliga ormbunkar på våren. I år var bladen ca 30 cm långa, från att ha varit ca 120 cm från början. Eftersom DA avlövas hos oss varje vinter, i kombination med våra somrar och den jordmån jag har (lerjord) lever en tynande tillvaro. Nästa år skall jag prova att göda för att se om bladen blir större igen. Även i England avlövas DA ibland, men de har inte noterat kortare blad, kanske beroende på att det inte kanske händer varje år, men också kanske beroende på att deras växtsäsong är också mer gynnsam. De tror också att gödning är viktigt för att maximera bladlängden. Jag misstänker också att vår tjäle också påverkar DA rötterna i marken på ett negativt sätt, för mitt exemplar har ingen stor rotklump, och den verkar om något också bli mindre med tiden. Den har inte vuxit någon stam överhuvud taget sedan jag fick den. Dvs, man behöver köpa ett så stort exemplar som man faktiskt vill ha, eftersom den inte blir större hos oss.

Jag har ytterligare ett exemplar i kruka som jag ställer frostfritt, som reference och beroende på hur den utvecklar sig med gödning och hur den utplanterade växer nästa sommar, så kanske jag provar även denna i en annan placering och jordmån.

Inlägg i den här diskussionstråden: