Exotiska växter i Skandinavien

Mer bilder från Washington DC *PIC*
Som svar till: Bilder från Washington DC *PIC* ()

Jag är inte längre kvar i Washington, DC utan befinner mig sedan i måndags kväll istället i Dallas, Texas. Jag har visserligen hela tiden haft tillgång till Internet men jag har inte riktigt haft tid att titta igenom de bilder jag har tagit. Här är dock lite fler bilder från Washingtontrakten.

Jag återvände till Vita Huset för att kunna se bättre under gynnsammare ljusförhållanden. Jag hade med mig en kikare och kunde då konstatera med säkerhet att bägge träden intill Vita Husets sydsida är just Magnolia grandiflora, vilket jag ju länge anat.

Även intill Kapitolium växer det ett flertal Magnolia grandiflora.

Magnolia grandiflora är den i särklass vanligaste städsegröna lövträdsarten i Washingtontrakten och växer ofta utanför officiella byggnader i centrum. Den näst vanligaste städsegröna lövträdsarten är den inhemska Ilex opaca. Den ser betydligt trevligare ut än vår egen Ilex aquifolia eftersom den är mer tydligt trädformig och har ett tätare lövverk. Det är naturligtvis möjligt att klimatet kan ha en viss betydelse för hur de växer. Jag var lite besviken över att jag inte såg några andra städsegröna lövträd, t.ex. städsegröna ekar. Här är en Ilex opaca i Arlingtonkyrkogården.

Jag noterade dessutom att Ginkgo biloba ofta växer längs gatorna i Washington. Det finns många Ginkgo-alléer i centrum.

Inlägg i den här diskussionstråden: