Exotiska växter i Skandinavien

Exotboken kommer i sept 2007 *LINK*

De flesta av er på forumet vet ju sedan tidigare att jag jobbat på en bok om allas vår hobby, exotiska växter. Den kommer i bokhandeln i september. Jag har ännu inte sett den i tryckt form. Den kommer att tryckas nu under sommaren, och innan jag håller den i handen känns det hela lite overkligt. Att välja växter att skriva om var inte det lättaste, det är ju inte skoj med bara sådant som går i centrala Malmö eller Köpenhamn utan några ska även fungera i Sundsvall eller Jokkmokk. 192 sidor kan verka mycket, men jag fick gallra rätt hårt bland mängden arter jag först skrivit om. Sammantaget blev det en ganska roligt mix, och jag tror att de flesta kommer att stöta på iallafall några nya bekantskaper. Den danska boken kom ju ut i hösten 2006, och det kunde ha blivit så att jag fått lite väl mycket inspiration från den, men i slutändan tycker jag de blev rätt olika. Därför har jag inte tittat nämnvärt i den danska boken förrän nyligen, även om mitt manus i stora delar var färdigskrivet hösten 2006.

Många av er har bidragit aktivt till boken, med fotografier, trädgårdsvisningar och faktatips, tack!

Inlägg i den här diskussionstråden: