Exotiska växter i Skandinavien

Plante bilder fra sommeren 2009. *LINK* *PIC*

Her får dere så bildene mine fra hagen i år, god fornøyelse.

Photobucket
Min store cordyline på en blåsende dag i juni.

Photobucket
Som dere ser trives min cordyline, kronen har vokst kolosalt denne sommer.

Photobucket
Hyggekrogen mot sørøst med min tracycarpus wagnerianus som midtpunktet. Her sitter jeg ofte og nyder aftensolen.

Photobucket
Nærbilde av min wagnerianus som fint tåler den til tider kraftige vind fra Lindøysundet.

Photobucket
Til venstre for min wagnerianus ble dette fikontre plantet i fjor.

Photobucket
Paw paw "overleese". Han og hun plante står på hver sin side av teressedøren.

Photobucket

Photobucket
Fatsia trives på den skyggefulde nordside av huset.

Photobucket

Photobucket

Photobucket
Nyhet 2009: Fersken "Riga" som jeg fikk 6 modne fersken på i år. Etter å ha smakt dem kommer jeg aldri til å kjøpe disse harde fersken man får i butikkene, det har intet med fersken å gjøre fant jeg ut av denne sommer.

Photobucket
Nyhet 2009: Fersken "Frost" som dessverre kun gav en fersken denne sommer.

Photobucket
Tidligere i mai så det ellers bra ut med fersken på mitt "Frost" tre.

Photobucket
Nyhet 2009: Abrikos "Puket gold" (Harcot). Blomstret ikke denne vår men jeg har forhåpninger. Etter å ha lest Jens Michael Gundersens bok "Eksotiske planter" kan jeg se at jeg har stort sett samme klima her på Vassøy som han har på Fejø i solskinsbeltet i Danmark så jeg er sikker på jeg nok skal på modne abrikoser på treet i varme sommere. Abrikos er dog uansett på den absolutte nordgrense når de plantes ute her i Norden på grunn av kjølige sommere i forhold til treets naturlige udbredelsesområde.

Photobucket
Yucca gloriose kjøpt på Gug planteskole høsten 2008 for 50 d kr.

Photobucket
Bedet ut mot veien hvor det vokser afrikanske liljer, fikon, europeisk viftepalme, yucca recurvifolia, yucca gloriose varigata, kaktus og lavendel.

Photobucket

Photobucket
Moden "Bornholms" fikon.

Photobucket
Ukjent Yucca som jeg hadde med hjem fra Azoerne for 3 år siden.

Photobucket
Denne ukjente Yucca blomstret i sensommeren 2008 og har stått stille frem til her i september hvor to nye skudd plutselig er begynt å vokse frem.

Photobucket
Forneden av denne yucca kommer der en ny liten plante så den må jo trives i den ellers forholdsvis lille krukke.

Photobucket
Bananbedet foran huset hvor både sikkamensis og basjoo trives sammen med Eucomis bicolor. Bananene blir tildekket om vinteren mens Eucomis bicolor løkene klare seg uten noen form for hjelp fra min side. Mine afrikanske liljer og gladiolis klare seg også ute vinteren igennom. De afrikanske liljer forblir endda grønne i gjennom hele vinteren i det milde klima vi har her på Vassøy.

Photobucket

Photobucket
Kardemomme som jeg hadde med hjem fra Azoerne. Her er jeg rimelig stolt ettersom denne plante er en av 4 planter som det lykkedes meg å holde i live vinteren igjennom ved å dekke dem med halm og plast. Ganske utrolig!

Photobucket
Huset mitt sett fra nabotomten.

Photobucket

Photobucket
Siddeplassen under treet mot nordøst.

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket
Den største av mine Yucca recurvifolia.

Photobucket

Photobucket
Grillplassen mot sør som vi ofte bruker om sommeren.

Inlägg i den här diskussionstråden: