Her får dere så bildene mine fra hagen i år, god fornøyelse.
Min store cordyline på en blåsende dag i juni.
Som dere ser trives min cordyline, kronen har vokst kolosalt denne sommer.
Hyggekrogen mot sørøst med min tracycarpus wagnerianus som midtpunktet. Her sitter jeg ofte og nyder aftensolen.
Nærbilde av min wagnerianus som fint tåler den til tider kraftige vind fra Lindøysundet.
Til venstre for min wagnerianus ble dette fikontre plantet i fjor.
Paw paw "overleese". Han og hun plante står på hver sin side av teressedøren.
Fatsia trives på den skyggefulde nordside av huset.
Nyhet 2009: Fersken "Riga" som jeg fikk 6 modne fersken på i år. Etter å ha smakt dem kommer jeg aldri til å kjøpe disse harde fersken man får i butikkene, det har intet med fersken å gjøre fant jeg ut av denne sommer.
Nyhet 2009: Fersken "Frost" som dessverre kun gav en fersken denne sommer.
Tidligere i mai så det ellers bra ut med fersken på mitt "Frost" tre.
Nyhet 2009: Abrikos "Puket gold" (Harcot). Blomstret ikke denne vår men jeg har forhåpninger. Etter å ha lest Jens Michael Gundersens bok "Eksotiske planter" kan jeg se at jeg har stort sett samme klima her på Vassøy som han har på Fejø i solskinsbeltet i Danmark så jeg er sikker på jeg nok skal på modne abrikoser på treet i varme sommere. Abrikos er dog uansett på den absolutte nordgrense når de plantes ute her i Norden på grunn av kjølige sommere i forhold til treets naturlige udbredelsesområde.
Yucca gloriose kjøpt på Gug planteskole høsten 2008 for 50 d kr.
Bedet ut mot veien hvor det vokser afrikanske liljer, fikon, europeisk viftepalme, yucca recurvifolia, yucca gloriose varigata, kaktus og lavendel.
Ukjent Yucca som jeg hadde med hjem fra Azoerne for 3 år siden.
Denne ukjente Yucca blomstret i sensommeren 2008 og har stått stille frem til her i september hvor to nye skudd plutselig er begynt å vokse frem.
Forneden av denne yucca kommer der en ny liten plante så den må jo trives i den ellers forholdsvis lille krukke.
Bananbedet foran huset hvor både sikkamensis og basjoo trives sammen med Eucomis bicolor. Bananene blir tildekket om vinteren mens Eucomis bicolor løkene klare seg uten noen form for hjelp fra min side. Mine afrikanske liljer og gladiolis klare seg også ute vinteren igennom. De afrikanske liljer forblir endda grønne i gjennom hele vinteren i det milde klima vi har her på Vassøy.
Kardemomme som jeg hadde med hjem fra Azoerne. Her er jeg rimelig stolt ettersom denne plante er en av 4 planter som det lykkedes meg å holde i live vinteren igjennom ved å dekke dem med halm og plast. Ganske utrolig!
Huset mitt sett fra nabotomten.
Siddeplassen under treet mot nordøst.
Den største av mine Yucca recurvifolia.
Grillplassen mot sør som vi ofte bruker om sommeren.