Hej Erland,
Vi bor på et "plateau", så når det er koldt, forsvinder kulden ikke herfra. I den hæslige vinter 1995-96, mistede jeg alle Agaver, undtaget en gammel Agave utahensis var. kaibabensis, som lige akkurat klarede sig igennem med mange skader. Ogaå alle planter fra Afrika døde i denne vinter, undtaget var to forskellige Gladiolus og et andet løg, som jeg ikke kan huske navnet på (tynde lysegrønne blade, blå blomster i en skærm og sorte runde frø).
Den ovennævnte Agave utahensis var. kaibabensis døde dog forrige år da havde den været dyrket på "friland" i et beskyttet bed i 26 år.
Siden den vinter, har der kun været temperature nede på -17 grader ved flere tilfælde, og hvis den globale opvarmning fortsætter, gentager 1995-96 vinteren sig næppe igen.
Jeg har i foråret udplantet 3 Agaver i det beskyttede bed, tilvæksten har været lille grundet den kolde sommer, hvorimod de planter der på samme tid blev plantet i drivhuset, har haft meget bedre tilvækst. Vi får se ti lnæste forår hvordan de alle har det.