Exotiska växter i Skandinavien

Aroider *PIC*

Jag har börjat fundera på vad jag ska odla nästa sommar. Ett gäng växter som är spännande är arumfamiljen med många mycket pampiga och snygga bladväxter. För några år sedan hade jag Taro Calocasia esculenta som växte mycket bra på över sommaren, och spred sig snabbt. De fick halvmeterstora blad på meterhöga stjälkar. Andra mer odlade aroider är kobrakallorna, t.ex. Arisaema tortuosum som blir över metern hög med grön-svart fläckig stam och fräck pisksnärtsblomma eller ödlekalla Sauromatum venosum som överlevt 3 vintrar. Jag har idagarna beställt några roliga sommarblommor Alocasia macrorrhizos, Colocasia gigantea, Xanthosoma sagittifolium. Dessa kallas elefantöron pga sina enorma blad. Den förstnämnda blir i sin hemmiljö uppåt 5m hög med blad på 3x2 meter. Maffigt! Intressant nog anger några källor bl.a. amerikanska aroidsällskapet att dessa har förvånansvärd vintertålighet, nedåt USDA 7b! Samtidigt anger engelska källor och böcker att härdigheten i Europa är mycket sämre pga kallare somrar. För att framgångsrikt odla dem behövs det värme, luftfuktighet och fuktig näringsrik jord. Blir det för svalt går de ned i dvala (7-10C anges som en gräns). Min erfarenhet är att de går att ha som krukväxter över vintern, men det finns viss risk för spinn. Alternativt övervintrar man dem som potatis/dahlia.

Andra som är intressanta (finns förstås massor) är Alocasia sinuata Typhonium (Sauromatum) giganteum, Amorphophallus albus, Amorphophallus konjac, Alocasia wentii. A. konjac har jag några plantor av, men jag väntar till våren med att sätta ut dem.

Har ni testat någon av dessa djungeln perenngiganter? Hur gick det?

Inlägg i den här diskussionstråden: