Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Fruktens år
Som svar till: Svar: Fruktens år ()

Hei igjen
Først vil jeg gjerne si, jeg er ikke noen ekspert på fruktavl, jeg er nybegynner men kan referer fra den litteratur jeg har lest innen jeg plantede mine frukttrer.
Jeg går ut ifra, at du som svensk flicka kan lese dansk så jeg vil varmt anbefale Jens Michael Gundersen bok "Eksotiske planter - nye ideer til din have". Gundersen har mange års erfaring med vin og fruktavl i Danmark, han er eksempelvis president for vinavlerne i Danmark.
Fersken er peach på engelsk. Der finnes mange forskjellige arter men langt de fleste egner seg best til drivhus/glasshus bl.a Nancy. Sortene "Frost" og "Riga" er de to sorter som best får modne frukter i vårt skandinaviske klima og som er rimelig resistent mot fersken blæresyke. Personlig fikk jeg frukt i år på mine to trer som er plantet denne vår.
Abrikos blir et stort tre og abrikos er vanskeligere enn fersken å få til å modne på friland i Skandinavien. Hargrand er ifølge Gundersen en fin sort som han har fått modne frukter på i Danmark men kun i veldig gode somre med mye sol. Det finnes en sort mer som han beskriver i sin bok men husker desverre ikke navnet på den her på jobb.
mvh.
Teddy

Inlägg i den här diskussionstråden: