Exotiska växter i Skandinavien

Fruktens år *LINK* *PIC*

Jag tappade lite av intresset för min trädgård förra sommaren Mest tror jag att det berode på att jag skaffade en omplacerings hund (ett år gammal dommermann som varit hos två familjer innan oss) han tar mycket av min tid. Han är också väldigt glad för att gräva upp mina rabatter.Bland annat grävde han runt mitt frilands vin när det var 10 grder kallt två gånger i vinter.
I vår kom jag liksom inte igång med att rensa ogräs och plantera nytt. När jag fick semester så såg det förfärligt ut i trädgården men vi skulle bort i några vekor så det var först i slutet av juli som jag kom i gång igen. Till min stora övereasking så hittade jag druvor på vinet. Jag planterade dessa för 4 år dedan och de har inte vilja växa. Nu var det fullt med nästan mogna druvor.
http://i305.photobucket.com/albums/nn215/katrinhogbom/IMGP2312.jpg
Nästa upptäckt var kiwi. Kiwin har jag haft sen jag planterade min trädgår 2005. 2007 fick jag en blomma och i fjol dade mycket blommor men det blev ingen frukt. Den växer i en pergola som jag har över vår brun så fotot är taget rakt upp i taket. Den växer tillsammans med blåregn. Frukterna är nu stora som små plommon.De är inte mogna. Jag gissar på att det är ett 50 tal frukter.
Kiwi
Fikon planterade jag också 2005 det har kommit frukt hela tiden men ingen har mognat. I år har jag inte ens tänkt på att titta så det var en hel del över mogen frukt som insekterna hadde börjat äta på. Trädet är köpt som en brown truky. Jag har inte tidigara förståt namnet för frukterna har ju bara varit gröna.
Brown turky
Jag har även frukt på min nektarin som jag varje år säger att jag ska ta bort för den är så angripen av krussjuka. Frukterna är väldigt goda. Är det någon som känner till någon härdig nektarin som är resestent mot krussjuka?
Nektarin
Tog några bilder på mina Hibiskusar. Jag brukar klippa ner de ganska mycke på våren men i år blev det inte heller av så de år ca 1,8 höga.
Frilandhibiskus
Min Trumpetranka har också fått en konstig form men den blommar glatt.
Trumpetranka

Inlägg i den här diskussionstråden: