Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Någon med erfarenhet av "Newbiscus"?

har haft mina plantor ett tag och det är inget jag skulle rekommendera folk att köpa. om man nu inte har växthus att ha dom i och odla dom i krukor. men det är kanske bara jag som fått så dålig erfarenhet.

ute måste dom ha ett väldigt väldigt varmt läge för att bli fina. tyvärr kan jag bara erbjuda min syd/öst läge och dom har sett hemska ut i år. små förkrympta blad och dom understa gulnar och faller av. inga tecken på att villa blomma. och ser rätt så risiga ut då dom fryser ner på vintern. så som dom ser ut när man köper dom kommer dom inte se ut när dom planteras på friland.

jag blev så trött på mina nu i juli att jag tog sticklingar på dom och rev veck dom risiga fula plantorna och slängde dom till komposten. sticklingarna inne i växthuset trivs som bara den och visar knoppar, men där är också över +30c nästan varje dag vid soligt väder.

har en kvar i trädgården i skåne i ett hyfsat varmt läge, och där finns ca 5-10långa spröt med små blad i topparna har jag tur visar sig väl knopparna snart.

däremot odlar man dom i kruka och ger mycket vatten och näring och kan ha dom i växthus eller i inglasadeutrymmen över säsongen och övervintrar dom i en temp på +5c +10c så kan dom nog bli väldigt vackra smycken att ha i kruka.

vill man ha en vacker Hibiskius på friland så köp istället Frilandshibiskus den blommar mycket och blir vackra i sverige även i mindre gynnsamma lägen.

Inlägg i den här diskussionstråden: