Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Pseudosasa japonica planterad , erfarenheter ?

Det finns nog ganska stora skillnader mellan Göteborg och Skövde i klimat. Jag jobbade tidigare ganska mycket i Göteborg, och på våren kan det skilja uppemot 3-4 veckor mellan Skövde och Götet i hur långt våren kommit, och sedan är det ofta 1 vecka till i skillnad mot Häggum där jag bor (rätt höftad bedömning utifrån körsbärs- och magnoliablom). Andra skillnader är att ni har högre medeltemperatur sommartid, mycket längre växtsäsong utan frost, och högre lägsta temp vintertid. Dessutom tror jag inte ni har lika mycket tjäle. Jag skulle tippa att många central-Gotlänningar skulle få det lättare att odla om de bodde i Götet. Med detta sagt går det uppenbarligen ändå få Pseudosasa att växa i Häggum, så den borde kunna bli rätt fin i Göteborg. Kom att tänka på att jag har 3 plantor, men den sista ser inget vidare ut. Många zon 1 växter går fint att odla i z3-4 men många blir "fjällbjörkar". Eller så smäller det till en dag och så kommer jättebambusar! Hans Prins (de Groene Prins) hade en teori att min P. bissettii är så seg p.g.a. att den skulle kunna vara mikroförökad. Jag har ingen aning om detta, men nåt lurt med plantan är det. Har nån hört nåt om detta?

Inlägg i den här diskussionstråden: