Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Pseudosasa japonica planterad , erfarenheter ?

Du får kalla mig för Skövde-Ludvig! Att bli kallad Skara-Ludvig, är som att kalla en göteborgare för stockholmare :-)

Jag har två plantor uppe i djungeln. Den ena står lite utsatt och skyddas inte, medan den andra täcks av geotextil. Den oskyddade har knappast utvecklats alls sedan jag satte den 2006, eventuellt har den tillbakabildats något. De flesta bladen fryser bort varje vinter, och kanske hälften av stammarna. Den plantan jag har under skydd (planterad 2004 el. 2005) klarar vintern i princip oskadd, men är fortfarande ganska låg (1m). De nya skotten som kommer nu är lite grövre (0,6cm) så den kanske blir uppemot 1,5m efter sommaren. När det gäller icke-fargesia bambu så hamnar Pseudosasa någonstans i mitten. Mindre härdig än Phyllostachys nuda, Sasa palmata och P.aureasulcata, men bättre än P. bissettii, P.vivax, P.nigra, P.edulis, P. heteroclada. Kan tillägga att jag förtås har ett bra mikroklimat i djungeln, men samtidigt är det landsbygd. Min erfarenhet är att Pseudosasa klarar solen bra, och även torka, men vill ha en lungt läge. Alltså, jag får inga vinterskador trots att solen kan skina igenom geotextilen och värma bladen och det är rejält kallt. I vintras var det mycket sporadiskt med snö. Köldtåligheten är god.

Inlägg i den här diskussionstråden: