Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Trädgårdsdrömmar
Som svar till: Svar: Trädgårdsdrömmar ()

Om barnen gillar trädgården då har man lyckats! Sedan kan det vara en utmaning att göra den lagomt farlig = spännande. Rinnande vatten och sånt är roligt för ungarna, men förr eller senare trillar de i. En annan oro jag har är att någon äldre person ska bryta ett ben. Kanske jag får sätta upp en skylt att man beträder området på egen risk? En hake med barn är förstås att de inte ser mindre plantor inklusive sånt de verkligen borde undvika för sin egen skull, t.ex. kaktusar. Mina egna barn har hyfsad koll, men deras kompisar har det inte. I går försökte en barnkompis med full kraft att knäcka en av mina 1,5m kejsarträdssticklingar som verkar rota sig. Han lyckades nästan bryta av den helt, innan jag hann reagera. Men sånt kan man inte hetsa upp sig över, bättre att sätta många sticklingar så att nåt överlever. Förövrigt vore det ett fantastiskt sätt att föröka kejsarträd på. I alla fall om man har några pigga unga träd som jag har. Jag har prövat med rotsticklingar som jag grävde ned när tjälen släppte, och de har börja komma upp nu. Jag satte dem direkt på plats. Stamsticklingarna har nu ca 5 cm stora blad. Fast jag har ingen lust att rycka upp dem och se om de fått rötter, i värsta fall skjuter de lite till för att sedan torka och dö?

Inlägg i den här diskussionstråden: