Exotiska växter i Skandinavien

Trädgårdsdrömmar

För det mesta är jag mest glad för att något överlevt vintern, även om jag börjar känna mig ganska trygg med vissa växter som kejsarträd, aukuba och ingefäror. Fast förr eller senare kommer väl ett rejält bakslag. Att vara exotodlare och se bortanför överlevnad kan vara svårt, men ibland bör man stanna upp och fundera på vad man håller på att skapa. Är det bara odlingserfarenheter, en frimärkssamling av märkliga växter eller något större och mer bestående? En trädgård. Det vore roligt att höra vad ni försöker skapa, och varför.

Jag har alltid varit förtjust i lummighet och tät grönska. Därför försöker jag skapa en djungel, en ångande fuktig och varm plats med tät grönska, mycket vatten och märkliga dofter och ljud. Slitet stenarbete återger ekon från mänsklig civilisation som kommit och gått. En annan ambition jag har är att vem som helst, även någon som är totalt ointresserad av växter, ska tycka att det är en upplevelse att komma in i min trädgård. Speciellt roligt är det om barn (mina) tycker att trädgården är värd att vara i. Om man måste vara växtexpert för att förstå att en växt är fräck, så är den inte tillräckligt fräck. Fast det sista var att ta i förstås. Skulle jag endast odla utifrån det rättesnöret så borde jag skippa alla jobbiga exoter och bara köra parkslide, den växt som fått mest uppskattning i odlingen genom tiderna.

Inlägg i den här diskussionstråden: