Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Blommande Quercus ilex
Som svar till: Svar: Blommande Quercus ilex ()

Jag har även testat Quercus chrysolepis och den klarade sig bra i några år innan den dog. Den stod dock i konstant skugga, vilket förmodligen sänkte tillväxten och härdigheten. Arten förekommer i områden i de inre delarna av Kalifornien med ganska kyliga vintrar så det bör nog finnas härdiga varianter.

Jag har sedan många år vad jag trodde var en Q. wislizeni på friland. Jag är nu övertygad om att den är hybrid mellan Q. wislizeni och en lövfällande art inom rödeksgruppen.

Jag har på senare år gjort ett antal tjänsteresor till Dallas, Texas. Jag är väldigt förtjust i den lokala arten Q. fusiformis men tyvärr är den inte särskilt härdig i vårt klimat. Den kräver, liksom Q. virginiana, mycket varma somrar för att uppnå full härdighet. Jag har även fått tag på en del andra arter från sydöstra USA och norra Mexico, bl.a. Q. canbyi, Q. polymorpha och Q. rysophylla. Jag planterade i höstas ut en liten Q. rysophylla på friland. Den har frusit tillbaka en bit men lever fortfarande.

Min korkek (Q. suber) har klarat sig bra. Jag flyttade den för några år sedan och den såg rätt dålig ut det första året efter men den har repat sig igen. Den växer inte lika snabbt som Q. ilex och är inte riktigt lika härdig. Den kan ibland vissna tillbaka lite i skottspetsarna men jag har inte sett några allvarligare skador. Den verkar, precis som Q. ilex, inte kräva några varma somrar för att växa bra. Min planta är dock inte helt städsegrön och fäller ofta bladen under vintrarna. De två senaste vintrarna behöll den emellertid de flesta bladen. Den tycks fälla de flesta gamla bladen nu i samband med lövsprickningen. Jag misstänker att den möjligen kan vara en hybrid mellan Q. suber och Q. × hispanica (Q. suber × Q. cerris). Frågan är alltså om den är 100% eller bara 75% Q. suber. Bladen ser åtminstone ut som de ska göra på en korkek och barken börjar nu spricka upp och se korkaktig ut.

Inlägg i den här diskussionstråden: