Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Blommande Quercus ilex
Som svar till: Svar: Blommande Quercus ilex ()

Stenekar är faktiskt bland de härdigare växterna som jag odlar. Det säger naturligtvis en del om hur känsliga växter jag odlar. De är i varje fall betydligt härdigare än Trachycarpus, fikon och samtliga Eucalyptusarter.

Härdigheten beror delvis på hur väl etablerade plantorna är. Jag har märkt att härdigheten sänks ifall man planterar om en stenek. Jag har dragit upp mina plantor själv ifrån ekollon som jag har plockat främst i England. De har oftast bara varit ett eller ett par år gamla när jag har planterat ut dem. Jag har förlorat en del exemplar också men det har nog främst berott på att jag har försökt skydda dem för mycket under vintrarna, vilket har lett till stamskador. Enstaka exemplar har helt enkelt bara haft dålig härdighet.

Det har inte varit några riktigt kalla vintrar de senaste 10 åren så jag vet naturligtvis inte hur stenekar skulle klara en riktigt kall vinter. Vintern 2003 var relativt lång och kall men orsakade som mest lite bladskador. Vid årsskiftet 2001/2002 var det riktigt kallt och jag mätte upp −18,7°C som kallast. Plantorna har hade då visserligen skydd av ett djupt snötäcke men även oskyddade delar klarade sig helt utan skador.

Inlägg i den här diskussionstråden: