Exotiska växter i Skandinavien

Svar: glömnde skriva-Feijoa sellowiana

lite bilder från trädgården
http://www.pixbox.se/alb_show_id1063219_page0.html

svar ludvig - visst var det en rensning, mycket som gått åt som har klarat sig bättre innan under kallare vintrar, men som sagt säkert var det nog inte kylan utan nåt annat. lika så en av mina ''vanliga'' yucca har dött. men där är också fler i området som har blivit skadade. när jag inte skyddat nåt alls var jag väl lite medveten om att dom nog kommer dö, jag är ju inte utan palmer. har ju alla palmer som klarade vintern ute i krukor med skydd där jag bor i Vg zon3/4 som redan växer på bra.

visst är det klurigt att träddödaren dog, dock var den nyplanterad sen förra året. ingen jätte liten planta men inte heller en jätte stor, ca 150cm i höjd och bredd kanske 20-30cm med flera grenar.

får se hur jag gör med kamelia-köp och planteringar, ska nog lägga det på is ett tag.

nee Catalpan har klarat sig. den har redan börjat spricka ut nya blad.

Fejioa var verkligen en överraskning, med tanke på att jag planterade den sent också. men läget där den står är väldigt skyddat. det är i samma läge som Rhododendron simsii står i som klarat sig utan skador och dom fikon som inte frusit står också där. där har nog bara varit som lägst i vinter -5c -10c. Feijoan ska ju vara städsegrön har jag för, men den tappade nästan alla blad. men även Rhododendron simsii ska ju behålla bladen. men det är kanske för mycket att begära i detta klimat.

en annan sak som jag inte vet än är om passifloran har klarat vintern.

Inlägg i den här diskussionstråden: