Exotiska växter i Skandinavien

Vinterns gång hos mig

hej hej, nu har jag kollat i trädgården och sett vad som klarat sig och tänkte ge en liten uppdatering på mina exotiska växter hur dom klarat vintern, kanske mindre exotiska växter kommer med också. vinterns lägsta -15c mycket regn och varierande väder med mycket frost i samband med barmark. har inte skyddat något alls.

Catalpan - har klarat vintern utan skador, nya blad knoppar brister.

Fikonen - dom i dåliga lägen har frusit ner så att 5-10cm av levande ved är kvar. dom i skyddade lägen har inte frusit alls och bryter nya blad längst ut.

Rosmarin buskarna - dom i dåliga lägen har frusit ihjäl, dom i bättre har frusit i topparna.

Mullbäret - har ca hälften av grenarna frusit, dock så är den redan med blad och nya bär på grenar som lever.

Japanska misplen - har frusit ner, men verkar leva längst nere.

Fatsia japonica - har alla buskarna klarat sig utan större skador.

Rosorna - alla rosor har frusit ner helt.

Olivträdet - stammen lever, men kronan har frusit ihjäl.

Rhododendron simsii - har klarat vintern utan skador, har tappat bladen men den bryter nya blad ända ut i topparna. har inte gett den skydd.

Kamelian - alla mina buskar har frusit ihjäl.

Medelhavs vindruvan - har alla ny tillväxt frusit men den skjuter nya skott från huvudstammen.

Kryddbusken - har frusit ihjäl, lika så buddleja, skäggbuske har frusit ihjäl. alla palmerna likaså.

konvaljbuske, parkaralia, häxal, valnöt, helgonört, curryört, prästkragebuske m.m. har alla klarat sig bra. mina alpina ovanliga medelhavs buskar har alla överlevt vintern.

av perennerna

Agapnathusarna - har alla klarat sig

Calla - tror jag lever.

Musa basjoo - tror jag lever också, har dock inte fått nya skott.

Kaktusarna har alla klarat sig bra lika så mina ovanligare timjan arter har klarat sig med att enbart frysa i topparna. mina andra alpina örter/perenner verkar ha klarat sig bra också.

Ödelkallan - syns inte, så den kan vara död eller inte.

lite från mig vad jag kan komma på. skåne zon 1-2 norr om kristianstad.

Inlägg i den här diskussionstråden: