Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Överlevare
Som svar till: Överlevare ()

Smultronträdet såg nästan död ut ett tag. Först hade det fräscha blad, sedan skrumpnade de och torkade av. Så den såg ut som den skulle lämna detta livet (mot Nangiala?) men idag såg jag att den börjar skjuta nya skott. Härligt!

Mina 2 st Euc. gunnii tog väldigt illa vid sig av köldperiod nr 2 på -14 och verkade när värmen började komma helt döda ovan jord. Men idag såg jag att en av dem skjuter nya skott ca 5 cm ovan jord. De var bara täckta med granris på marken.

Gladiolen Oskar har tittat upp. Täckt med geotextil. Crocosmia Lucifer är ca 20 cm hög.

Campsis radicans 'Flava' har frusit tillbaka något. Oskyddad. Planterad i dräneringsgrus.

Wisteria sinensis har frusit tillbaka lite grann. Funderar på att flytta den eftersom den är satt i vattensjuk mark (varför jag nu satte den där kan jag inte begripa).

Min portugisiska lagerhägg skjuter nu från toppen. Otroligt! Hade den inte blivit tuggad av rådjur så kanske bladen klarat sig helt? Den är planterad på ett ganska skyddat ställe, men står helt fritt. Den fick lite granris på marken.

Inlägg i den här diskussionstråden: