Geotextil är en kraftig fiberväv avsedd för vägbyggen och andra seriösa byggnationer. Jag använder klass 2 som tål stenstorlek upptill 10cm. Geotextilen används till att separera massor. Duken är något stel, kan användas i många många år, andas så det bildas ingen kondens, den är vattentät mot regn/smältande snö om den lutar något, den isolerar mot kyla och på vårkanten fungerar den som ett drivhus vilket ger en avsevärt längre växtsäsong. Under min geotextil har redan stora vintergrönan börjat skjuta ca 10cm långa skott.
Jag gör så att jag lägger ut några grövre grenar över rabatten, sedan geotextil ovanpå (bra om det inte blir några veck), sedan lägger jag stenar i kanterna för att hålla fast det hela.
Geotextil köper man på byggvaruhus t.ex. Beijers. Det är viktigt att det blir den styvare sorten. Den mjukare varianten för trädgårdsgångar duger inte.
En planta kommer på posten. Jag har haft med plantor vid några av mina föredrag, men de är nog lite för okända för att folk ska vilja köpa dem. Jag ska försöka att komma ihåg att skicka med lite geotextil också :-)