Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Klimaendringer - men varför?

Jag såg Al Gores film för några veckor sedan och den kan (varmt) rekommenderas. Antar att vår värld varit en trevligare plats om han inte blivit snuvad på presidentposten.

Jag är inte riktigt med på vad Pelle menar man ska förstå om man sett filmen (jag missade nåt?), men det finns andra gaser än koldioxid som är mycket effektivare växthusgaser, t.ex. metan (kommer från kossorna).

Ett av de otäckare hoten med varmare klimat är om avvattningen av glaciärer och nederbördsmängd i Himalaya skulle minska kraftigt pga temperaturhöjningen. Himalaya ger färskvatten till 40% av mänskligheten. Men det är så klart ren spekulation att nederbörden kommer att minska i Himalaya (däremot glaciärerna tillbakabildas snabbt).

Hörde en intressant forskningsnyhet för någon vecka sedan om att man inte var säker på om plantering av barrträd nära polerna (tex Sverige) bidrog positivt till att motverka uppvärmningen. Träden fågnar koldioxid effektivt, men kalhyggen ökar samtidigt utstrålningen av energi till rymden (vit yta vintertid) vilket minskar värmen. Alltså stora vita ytor vintertid kyler jorden ungefär lika bra som träden motverkar uppvärmning genom att vara koldioxidfällor. Träd nära ekvatorn gör ett utmärkt jobb.

Inlägg i den här diskussionstråden: