Exotiska växter i Skandinavien

Svar: vilka som överlevde v 06-07 *PIC*

Crocosmia kallas ofta montbretia eller höstlilja i Sverige. En lökväxt från Sydafrika med långa kraftiga svärdslika blad och många färgglada blommor på långa stänglar. En vanlig sort är 'Lucifer' med knallröda blommor. Jättetjusig i blom. Jag tror att Eucomis både behöver fuktskydd och lite isolering, iallafall hos mig.

Jag bifogar en bild på kejsarträdet från förra året. Det frös ned ca 40 cm i vintras men verkar annars må bra. Det är de stora blad i bildens övre kant strax till vänster om mitten (mellan Phormium tenax och Cordyline, eller framför den blå krukan).

Inget fikon frös ihjäl i vinter, men de har alla inklusive det jag har i kallväxthus frusit ned till någon cm ovan jord. Fikon är ju svårdödade vilket är tur i mitt klimat (USDA 6a). Brevid fikonet i växthuset finns en aprikos och den fick inga vinterskador alls. Jag hade ett vinterjasmin innan förra vintern men det försvann (frös bort). Det var en jätteliten planta så det var nog inte så konstigt. Lustigt nog finns en korkek precis brevid och den lever fortfarande. I höstas satte jag ut en doftjasmin från IKEA men det är ännu ovisst om den lever. Kanske kommer ett rotskott, kanske inte. Brevid den fanns några passionsblommor, och de har jag ännu inte sett röken av. Troligtvis är de döda eller så börjar de växa så sent att det nästan är meningslöst.

Det roliga med kejsarträd är att de får så enormt stora blad om de fryser tillbaka eller beskärs. I zon 1 kan man få det angenäma problemet att de inte fryser tillbaka, och då missar man de enorma bladen. Å andra sidan kan man med tiden få se trädet i blom.

Inlägg i den här diskussionstråden: