Exotiska växter i Skandinavien

vilka som överlevde v 06-07

hej alla

tänkte skriva upp en lista på vilka växter som lever och inte lever efter denna vinter . och nu i maj brukar man se vad som lever

Chamaerops humilis - den kallaste vinter natten kom och skyddet blåste av , så dom då största moder plantorna dog dom va väl ca 1m i höjd med blad och stam , men alla rotskott klarade sig fint som jag senare trodde va döda och ryckte veck när jag hejdade mig själv och så nu har jag ett rotskott kvar som lever och frodas och är inne på sitt andra blad . har även en liten dvärgpalm som inte fick nåt skydd i vinter och den frodas också inne på sitt andra blad den med

aralia - lever fick inget skydd och alla lever och får nya blad . har sett stor individuella härdighet på fatsia japonica har en med annorlunda blad som klara sig sen två med andra blad som där gärna fryser vek lite blad .

väderkvarnspalm - tyvärr knäckte denna regniga vinter denna palm fast jag hade skydd så dog den . men har planterat två större på en bättre väl dränerad plats .

yucca filamentosa - lever och börjar forma en liten 1,5cm stam

2olivträd - detta är skojigt med olivträd . då dom klarar vintern men sen klara dom inte vår vintern-våren . har en kvar som är grön i stammen men kronan dog på våren kommer gräva upp denna med . sen har jag en annan med massiv bark spickning , men när jag planterade den sänkte jag plantan så stammen och rötterna är gröna och friska . kommer slänga bägge och plantera ett nytt träd och så ska jag nog ha regnskydd över dom plus ska jag vänta med att ta av skyddet på våren ev byta ut den gröna väven mot nåt vitt

hebe - hade två den ena sten dog och den andre lever och frodas (kan förklaras att den ena dog då den bara tålde -12c den andre är okänd )

rosa,vit,blå frilands hibiskus - alla lever och får nya blad

agapanthus - lever och frodas och har växt upp en hel del mycket , inget skydd fick den och jag själv trodde denna skulle klara sig utmärkt hos mig

kamelia - kan tacka våren för att dödat denna eller mig själv för att inte skyddat den på våren . lika här så klarade den vintern men sen när våren kom tappade den alla bladen och grenarna torkade in . har klippt ner till frisk ved . har planterat en ny som jag ska använda samma metod som på oliven .

dadelpalm - 2lever av 7 , dom två som lever får nya blad . har dock glömt hur jag skyddade dom . men det va frö plantor som jag planterade i ett rare söder miroklimat och rensand jord på söder sidan blev det -10c givetvis fick dom skydd annars skulle dom inte klara det . ser framemot dom här till nästa vår till denna vintern 07-08 ska jag ge dom mer avancerade vinterskydd .

rosmarin - klarade sig fint fint förutom att norr sidan av busken dog men söder sidan klarade sig fint och där kommer massa nya blad tror även där är blomknoppar , har planterat fler som jag ska skydda bättre ifrån blåst

granatäpple - frös ner helt och hållet sen kom nytt på våren som sen vissnade ner och jag väntar än och ser vad som händer . tror den är död . ska dock plantera en ny och samma skydd sak en få som camellia och oliven . nåt som är händer på våren som jag inte vet .

fikon - okänd sort klarde sig , men en del grenar frös ner till hälften

bokharabinda- skriver med denna då den är en trädgårds växt men denna stackaren vaknade 4gånger i vinter .

passionsblomma (hardy blue passionflower) - klarade sig fint fint . har klippt ner rankorna till hälften och nytt kommer

oxalis triangularis - jag grävde upp dom här när snön försvann och bröt av en knöl och den va vit . såå jag väntar än men tror att den är död

dvärg kowhai - denna fik massiv bark sprickning i slutet av vintern och tidig vår som gjorde att gren verket dog . dock är den grön nere vid så jag har lämnat den kvar

skimmia - lever men den är ju härdig i södra Finland så den kommer inte dö

Euonymus japonica Green Spire - lever och frodas . alla säger den är så väldigt frostkänslig jo visst är den .

dvärg pampasgräs cortaderia selloana primula - ny planterat i år

trumpetranka Campsis radicans - jippi nya blad

Kalljordskrinum,Crinum X powellii - ny planterat i år

Opuntia fragilis - ny planterat

ficus carica Bornholms diamant - ny planterat dock tror jag inte den kommer ha några problem när jag ligger i en mild zon 2 och är 4-5km ifrån zon 1 gränsen

Eucomis bicolor - ny planterat ska lämna en ute och ta in en

agapanthus alba - ny planterat

fikon kaktus - ny planterat

och dom som är döda
myrten- som jag krukplanterade och jag va väldigt hård mot denna planta och sen senare under vintern så brydde jag mig inte om den och den har ju ingen chans att klara sig utan skydd .

en sork upp äten dvärgpalm

okänd opuntia- denna va krukplanterad och tänkte gräva upp den men sen blev det -5c och den så inte så fin ut hade kunnat rädda den men lika dant är brydde mig inte sen heller

oleander - glömde skydda den en natt och det blev -5c allt frös veck . har den kvar då 2m av stammen är kvar och är grön . men kommer slänga den då den inte kan bryta ut med nya blad eller grenar då alla ögon frös bort.

zerfyrlilja - rutten

canna - ruttnade egentligen så visste jag att denna skulle dö . sen grävde jag vid den på våren och såg röda skott som jag trodde va vid liv men sen när jag bröt av flertal av skotten va dom alla bruna inåt

såå hoppas jag fick med allt nu .

hoppas ni alla får en bra säsong och lycka till

Inlägg i den här diskussionstråden: