Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Nå tar jeg vekk vinterdekningen av plantene mine.

Jag hade svept in alla mina Trachycarpusar med grön vinterduk i vintras. Det visade sig dock att temperaturen aldrig sjönk lägre än -10.0°C så de behövde egentligen aldrig något skydd. Jag tog av skyddet förra helgen och jag hade väntat mig att palmerna skulle vara helt oskadda. Det visade sig dock att vissa palmer ändå hade fått bladskador. Allra värst skadad var en mindre Trachycarpus wagnerianus där de flesta bladen var allvarligt skadade. Ett par meter bort står en syskonplanta som var nästan oskadd med samma skydd. Även vissa andra palmer hade skador på enstaka blad. Några var helt oskadda.

Uppenbarligen hade det blivit fuktigt innanför vinterduken på de palmer som hade blivit skadade. De palmer som fick vintersol medan de var insvepta hade endast begränsade skador eller var helt oskadda. Jag tror inte att det hade blivit några bladskador alls ifall bladen hade varit helt oskyddade. Jag får nog fundera över om jag kan hitta på något nytt sätt att skydda mina palmer på under kommande vintrar.

Inlägg i den här diskussionstråden: