Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Nå tar jeg vekk vinterdekningen av plantene mine.

Bilder har jag inte än, men jag skriver lite ändå.

De enda växterna som jag har skyddat den här vintern är Musa basjoo och de två största trachysarna. De sistnämnda har haft marktäckning sedan början på januari och tanken var att de skulle få överhängt skydd av grön fiberduk när det blev under -10 (vilket det var vid 5 tillfällen). Som jag nämnt i tidigare inlägg så har jag slarvat med skydden den här vintern, så mina två största trachysar har fått bladskador. Inte så farligt på den allra största, men den mindre är brun till ungefär halva bladen.
Tyvärr hade jag inget skydd alls förutom marktäckning under den natten när det blev -13.

I övrigt har jag inte skyddat någonting förutom Musa basjoo, men där började jag för sent, så den lär nog börja om från marknivå.

Min rosmarin ser toppenfin ut. Inte minsta lilla skada.
Pinjeträdet likaså.
Alla fikon utom ett är helt oskadda.
Camelliorna har inga som helst skador.
De ser ut att blomma snart.

Olivträdet har tappat en del blad. Det är ett ganska litet träd, så jag vet inte om det klarat sig den här vintern.

C. Humilis har bruna blad.
En liten Trachycarpus som står vid ett sydplank har väldigt bruna blad. Den ser inte alls pigg ut. Misstänker att den har gett upp. Den har jag låtit bli att skydda med avsikt i flera vintrar bara för att se vad den tål.

Fatsia japonica nr 1 har tappat en del blad högst upp, men plantan lever och kommer att skjuta nya skott.
F. Japonica nr 2 ser bättre ut trots att den är yngre och mindre.

Temperaturmässigt ser det bra ut så här långt i mars. Det droppade ner till
-5,6 natten till den 13:e, men det ska inte ställa till något. Framöver ser prognoserna lovande ut. Maxtemp så här långt är +7,9, vilket det var både den 4:e och 5:e. Förhoppningsvis blir det nytt årshögsta i helgen.

Bilder kommer senare.

Inlägg i den här diskussionstråden: