Exotiska växter i Skandinavien

Svar: En till "finsk" odlare
Som svar till: Svar: En till "finsk" odlare ()

Du är så välkommen :-), även om jag räknar med att det tar några år innan jag kan se nåt egentligt resultat...

Jag har ju som sagt börjat försiktigt med att driva upp(från frö)några exemplar av fortunei, wagnerianus och latisectus under hösten. Under vintern låter jag dom etablera sig i lugn och ro medelst några timmars ljusterapi om dagen. Under våren planerar jag att kruka om dom och låta dom bo på balkongen oskyddade för att studera den vidare utvecklingen

Frilandsutplantering blir det väl frågan om kanske om 3 år? om allt går väl, och vintertrenden med mestadels plusgrader håller i sig :-)

Som kuriosa kan jag berätta att jag testad att så några i miniväxthus med vanlig såjord, samt några enligt papper-i-påsen metoden.
De frön som blev överlopps av varje art lät jag ligga i sina respektive småpåsar och förslöt dom i en större papperspåse, sen lade jag undan påsen i en garderob.

Resultatet: Papper i påsen metoden gav inget, sådden i miniväxthuset gav en spirande wagnerknopp, men av ca 20 frön i garderoben hade 8 självgrott inom 2 månader :-)

Dessa skyndade jag mig att plantera i såjord, och dessa har nu börjat etablera sig :-)

Bör tillägga att jag har lusläst Ludvigs bok, vilken är mycket intressant och rolig att läsa :-), dock verkar det bästa såsättet variera ganska individuelltfrån frö till frö, varför min approach från början var av arten "går det så går det"...

Men ju mer man ser av resultatet, desto mer blodad tand får jag!

Inlägg i den här diskussionstråden: