Exotiska växter i Skandinavien

Svar: En till "finsk" odlare
Som svar till: Svar: En till "finsk" odlare ()

Hej Leif och Erland!

De facto har vi inte haft någon riktigt hård isvinter sedan vintern 93-94, sedan dess har vintrarna blivit allt varmare...
Ang. medeltemperaturen på vintern ser det radikalt annorlunda ut i dag än på 80-talet,de senaste åren har endast februari/mars haft medeltemperaturer under 0 grader, vilket stämmer bra med vårt klimat i övrigt som innebär långa varma höstar och kyliga vårar... Det här fenomenet har sedan 90-talet "sträckts ut" på ett sätt som gör december till en höstmånad med blött och varmt väder.

Å andra sidan kan man räkna med nattliga minusgrader långt in i april.

Personligen känns det som att klimatförändringarna kan ha ett finger med i spelet, då man så sent som på 80-talet kunde köra bil över isen ända till finland (och på 60-talet t.o.m till sverige!), men detta har man inte kunnat göra på 20 år.

I dag fryser bara dom inre skärgårdsvikarna under vintern och lämnar havet öppet, vilket radikalt "förbättrar" vinterklimatet :-)

Erland, dom siffrorna kan jag med säkerhet säga att inte har förekommit på 20 år, däremot är sommarmedel ganska rätt (16-17 grader)

Nåja, då jag är jordbrukarson från början och familjen alltid har ägnat sig åt växtodling i någon form, så väcktes intresset för att testa exotodling. Detta i kombination med att klimatet här numera är så maritimt att det finns möjligheter att klara t.ex palmer på friland.

Mitt största problem är de relativt stora nederbördsmängderna vintertid, vilket utesluter allt utom upphöjda odlingsbäddar.

I övrigt är perioderna med underkylt regn och växlingar kring nollpunkten så pass långa att planer på ett fast skärmtak ligger nära till hands (+intäckning med fiber)

Tilsvidare lägger jag fokus på "trachys" och skall testa några sådana i skyddat läge.

I övrigt vill jag tacka för mottagandet, och måste säga att ni alla inspirerar mig med ert "jävlaranama" och oförtrutna kamp mot temperaturen :-)

Inlägg i den här diskussionstråden: