Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Hård vinter för vissa växter - gynnsam för andra

Ja, lite märkligt har det varit. Min Kiwi (samma sort som din, Ludvig) växte åtskilliga meter förra sommaren, men börjar om en bit ovanför marken.

Min blå säckbuske klarade två kalla vintrar galant, men nu har den gett upp -
efter den mildaste vintern på mycket länge....

Mitt än så länge okända fikon som stått ute tre vintrar bryter från toppen eller två cm under densamma. Den har stått helt oskyddad.
Fikonsticklingen från Bornhom som jag på ren jä---skap (bara för att testa) satte mot en vägg dit solen aldrig når växte bäst av alla fikon förra sommaren. Den är helt intakt så när som på någon centimeter i toppen.

Blåregnet växte också hejdlöst förra sommaren, och jag har inte klippt det. Det hänger både mot plank och fritt i luften, och det har kommit blad i princip ända ute i ändarna.

Den stora trachyn såg fin ut i mars, men har fått en del torra bladtoppar sen. Vet inte om det är blåst eller tidig sol. Den ska iaf blomma i år igen. Den andra trachyn (styvare blad) är helt intakt.

Det förhållandevis lilla olivträdet har i vanlig ordning tappat rätt många blad efter vintern, men det skjuter nya sen ett tag tillbaka. Dessutom har det fått genomlida en flytt under våren.

Musa Basjoo klarade att spara ett par-tre decimeter av sin "stam" och växer glatt. Den hade kunnat vara ytterligare lite högre om inte jag karvat lite för mycket tidigare i våras... Åtta små bananbebisar har också tittat upp runt om den.

Mina tre små pinjeplantor (Pinus pinea) på ca 2-3-dm som jag planterade på tre olika ställen förra året har blivit en mindre i antal. De andra två skjuter nya skott för fullt. Jag har i år beställt en större planta som ska få växa till sig i kruka något år innan utplantering.

Min mini-Chamaerops Humilis som jag kategoriskt struntat i genom tre vintrar har klarat sig igen - oskyddad. Som vanligt gamla bruna blad, men nya gröna kommer i mitten. Den har ingen stam och syns nästan inte om man inte vet om den - men stark är den. 49 kronor på MAXI i Ängelholm. :)

/Pelle

Inlägg i den här diskussionstråden: