Exotiska växter i Skandinavien

Blåregnen dog!? Hård vinter för vissa växter

Härdighet är nåt mycket diffust. För många växter verkar årets vinter ha varit en överkomlig upplevelse, men däremot verkar mina 2 4 åriga blåregn kastat in handduken. På pappret är de ju bland det härdigaste i trädgården, så jag blir lite förvirrad av detta. Mina baltdruvor brukar alltid frysa ned en del, men i år skjuter de från toppen, och i rabatten har gladioler och crocosmia börjat titta upp. En flerårig jättegunnera har strukit med också, och en blå bergsvallmo går inte att återfinna. Aprikos och persika är helt oskadda, och stenek och korkek har marginella skador. Däremot avtäckte jag palmen väl tidigt (alt blev ljuset lite väl skarpt på en gång) så den har några dassiga blad. Alla ökenväxter har klarat vintern fint, även om någon Yucca flaccida 'Golden Sword' fått lite bladskador. Härdiga Opuntia arter har klarat sig oskadda, och likaså Manfreda virginica. Yucca 'Floribunda' är oskadd, och Yucca glauca och Yucca filamentosa. Pseudosasa japonica tog mer stryk den här vintern än förra, medan en kiwi Actinidia deliciosa planterad brevid bambun skjuter från toppen. Det är anmärkningsvärt eftersom det är en växt som bara tål runt -16 på mogen ved. Kejsarträden frös tillbaka bara någon halvmeter vilket får vara godkänt. Ska bli spännande att se om bananen överlevde frostkäppen på -11 i november. Hela stammen förvandlades till isglass den natten.

Inlägg i den här diskussionstråden: