Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Större Bambu
Som svar till: Större Bambu ()

De mest storvuxna bambuarterna som kan klara sig i Skandinavien tillhör ju släktet Phyllostachys. Många av dessa kan ju potentiellt bli mycket stora under gynnsamma omständigheter. Eftersom klimatet i Skandinavien inte är särskilt gynnsamt för bambu brukar de uppnå betydligt blygsammare proportioner här. Allt eftersom tiden går brukar de emellertid bli alltmer etablerade och blir ofta större från år till år. Det gör att det är ganska svårt att ange en slutlig storlek för någon Phyllostachysart eller att ens jämföra olika arter med varandra. Förmodligen beror storleken mycket på hur plantan trivs.

Mitt eget bud på en bambu som är beprövad i åtminstone Danmark och Skåne och har potential att bli storvuxen är Phyllostachys nigra 'Boryana'. Jag har sett ett exemplar på förmodligen över 5 meter och med stammar på ett par centimeter i diameter. Jag har själv ett exemplar sedan några år tillbaka och den verkar vara mer storvuxen än någon annan av mina arter.

Phyllostachys bissetii är förmodligen den vanligaste arten på plantskolorna i Sverige och är också en av de härdigaste. Den brukar anses vara relativt småvuxen jämfört med andra Phyllostachysarter. Trots det börjar åtminstone exemplaret i Lunds botaniska trädgård uppnå allt större proportioner med stammar på flera centimeter i diameter. Jag har sett hur stora de kan bli i Tyskland så jag tror inte att den har uppnått slutlig storlek ännu. Det är kanske inte den mest spännande arten men den ska inte heller underskattas.

Inlägg i den här diskussionstråden: