Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Hur skydda Musa Basjoo bäst?

jag skaffar ''hela'' frigolit lådor . sedan skär jag ut i botten en fyrkant . och sätter lådan upp-och-ner över växten jag vill skydda . skär även ut en liten fyrkant på sidan där locket är ,, där kan man sedan få ut lecan utan större problem och resten får man lätt upp sen bara att skrapa av med handen . men fyller med leca igenom hållet i botten . sedan över det hållet tejpar jag över locket . nedan vid marken tätar jag med väv .

och lecan åter använder jag sedan till nästa vinter bara skälja veck jord och alla döda maskar som gärna kommer in där i lecan .

är det väldigt kallt så ''tappar'' jag veck lecan . och sätter istället små värme ljus längst nere men detta blir ju varmt så då får man ha öppet viss risk finns ju att allt brinner upp och att det blir för varmt . frigolit isolerar ju även kyla så man får vara noga med att få in rätt saker innanför skyddet . man kan nog använda andra material ( som tidningar eller annan isolering )

och detta har jag gett som skydd till känsliga saker som fikonkaktus,kanreidadel,äkta dadelpalm,dvärgpalm,passionblomma

väderkvarnspalmer,lager,oliv och kamelia ger jag enbart grönvinterväv om .

fikon,rosmarin är oftast oskyddae men kan få ett lager av väv om det blir kallt .

Inlägg i den här diskussionstråden: