Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Hur skydda Musa Basjoo bäst?

Jag har inte fyllt på med så mycket lecakulor i vinter. Jag ångrar att jag överhuvudtaget fyllde på med några eftersom de är jobbiga att samla ihop igen när jag tar av skyddet. Vintern var så mild att de ändå inte behövdes.

Det är inte någon vädringslucka utan en liten "utbyggnad" för att skydda en stam som annars inte hade fått plats i skyddet. Jag kommer att gräva upp den stammen senare och flytta in den så att den får plats i skyddet.

Bananplantan producerar nya stammar allt längre ut varje år samtidigt som en del gamla stammar vissnar och efterlämnar "stubbar" som är i vägen för nya stammar. Visserligen brukar det växa fram nya småstammar omkring de gamla stubbarna men det brukar aldrig bli något riktigt av dem utan de förblir små. Bananplantan blir som en "häxring" av nya kraftiga stammar längst ut och vissna stubbar i mitten. Det blir alltmer svårt att skydda bananplantan för varje år. Jag har börjat gräva bort en del gamla stubbar samtidigt som jag flyttar in nya stammar så att det blir lättare att skydda dem. Dessutom ser det trevligare ut om man gör så.

Inlägg i den här diskussionstråden: